Un veí de l’Eixample demanda l’Ajuntament per l’alta pol·lució de la ciutat

Font: Betevé

25/02/2019 - 10:10

Un veí de l’Eixample ha interposat una demanda contra l’Ajuntament per l’alta contaminació de l’aire a la ciutat. Li dona suport la plataforma Stop Contaminació Barcelona, integrada per diverses famílies. L’objectiu que persegueixen aquests veïns és millorar la qualitat de l’aire a la ciutat forçant l’Administració a prendre mesures per frenar la pol·lució i reduir-la fins als nivells màxims que fixa la normativa europea. La plataforma proposa mesures concretes, com que s’implanti un peatge d’entrada a Barcelona per limitar l’ús del cotxe, una experiència que diuen que ja s’ha implantat en altres ciutats europees amb bons resultats.

El Jutjat Contenciós Administratiu número 6 de Barcelona ha admès a tràmit la demanda i ara l’Ajuntament ha de presentar al jutge els seus arguments en defensa del treball que fan per reduir la contaminació.

Un pla de 20 mesures
Stop Contaminació Barcelona argumenta que l’aire que es respira a la ciutat és nociu per a la salut i proposa un pla de 20 mesures per millorar-ne la qualitat. Entre les propostes hi ha l’establiment d’una taxa per accedir a Barcelona en cotxe en un període màxim de nou mesos, la millora del transport públic, la instal·lació de noves estacions de control d’emissió de contaminació a zones amb gran afluència de trànsit, augmentar l’oferta de trens de rodalies en un 40 % o la prohibició de la circulació als vehicles dièsel. També volen que el carrer d’Aragó es transformi en una gran zona verda.

La plataforma assenyala els vehicles privats, les fàbriques i l’ús dels aerosols com els principals causants dels alts nivells de pol·lució. En concret, detalla la concentració del diòxid de nitrogen (NO2) per hores i relaciona amb dades els nivells més alts amb l’entrada i la sortida de cotxes a la ciutat.

“Som els qui més treballem en la lluita contra la contaminació”
Des del govern municipal, Janet Sanz, la tinenta d’alcalde de l’Àrea d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, ha assegurat que són l’Administració que està liderant la lluita contra la contaminació i que ha situat al centre de l’agenda política el canvi climàtic. Sanz ha reclamat a la Generalitat i a l’executiu espanyol que assumeixin la seva responsabilitat en el problema i que hi destinin els recursos necessaris. En aquest sentit, ha destacat que el consistori va posar en marxa el 2016 un pla amb 58 accions concretes. 

El consistori confia  que l’entrada en vigor de la zona de baixes emissions el 2020, que prohibirà l’accés a bona part de la ciutat als vehicles sense etiqueta ambiental, serà un gran pas endavant. Sanz també ha reivindicat polítiques com la millora del transport públic, l’ampliació de la xarxa de carrils de bici o el nou model d’urbanisme que representa el model de les superilles.

Sobre la demanda, ha dit que facilitaran tota la informació requerida al tribunal i que comparteixen amb els veïns la preocupació per la qualitat de l’aire de la ciutat. Sanz ha recordat que la contaminació causa una mitjana de 350 morts a la ciutat, segons la darrera estimació de l’Agència de Salut Pública, i que estan fent tot el possible per revertir aquesta situació.


 

Categories: 

Relacionats

Notícia
A Barcelona hi ha 6.000 cotxes per quilòmetre quadrat

A Barcelona hi ha 6.000 cotxes per quilòmetre quadrat

La lluita contra la contaminació i el canvi climàtic farà un nou pas amb l'impost que el consell de govern aprovarà les properes setmanes. Catalunya serà la primera comunitat amb un impost al carboni. Més de tres milions i mig de vehicles pagaran impostos pel CO2 que emeten a l'atmosfera. Els més vells i més contaminats pagaran més.

Notícia
L'alcaldessa intervé a Copenhaguen a una cimera mundial de ciutats contra el canvi climàtic i planteja posar fi al plàstic d'un sol ús
Opinió

Amb motiu del vintè aniversari de la celebració Dia sense cotxes a Catalunya he cregut oportú fer una reflexió sobre el que ha suposat la iniciativa i sobre quins són els reptes de futur als quals ens enfrontem, amb l’autocrítica personal que al meu parer cal fer.

Butlletí