L’Ajuntament de Reus posa en marxa el projecte A-porta a Horts de Miró amb l’objectiu de fer front a la pobresa energètica

Font: Ajuntament de Reus

13/02/2019 - 09:35

Es tracta d’un projecte finançat per la Generalitat de Catalunya, la Fundació Bancària ”la Caixa” i l’Ajuntament de Reus, que té com a objectiu fer front a la pobresa energètica. Es tracta de revisar tots els subministraments energètics: electricitat, aigua i gas. Més enllà de servir per estalviar en les factures, A-porta recull també informació sobre la situació general del veïnat i informa sobre els recursos existents per fer front a la pobresa energètica com el bo social. En cas de detectar subministraments connectats de manera irregular, es treballarà de manera coordinada amb Serveis Socials.

Aquest 5 de febrer al Centre Cívic Llevant, la regidora de Benestar Social de l’Ajuntament de Reus, Montserrat Vilella, el director dels Serveis Territorials de Treball, Afers Socials i Famílies a Tarragona de la Generalitat de Catalunya, Francesc Tarragona, i el president i la gerent de la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC), Jordi Giró i Alba Gómez, han presentat a les entitats del barri Horts de Miró el projecte A-porta, orientat a detectar i combatre la pobresa energètica a partir de la col·laboració veïnal.

Es tracta d’un projecte finançat per la Generalitat de Catalunya, la Fundació Bancària ”la Caixa” i l’Ajuntament de Reus, que té com a objectiu fer front a la pobresa energètica, una situació que s’ha detectat en alguns habitatges d’aquesta zona de la ciutat. En el cas de Reus, la gestió del projecte l’encarrega l’Ajuntament de Reus a la CONFAVC i la societat cooperativa europea limitada Innovació i Economia Social en la Mediterrània  (iesMed) i consisteix, en una primera fase, a formar a sis picaportes (que són persones del barri que informaran el veïnat sobre com poden fer front a la pobresa energètica) i a un coordinador, que treballarà a jornada completa en una oficina ubicada al Centre Cívic Llevant. En concret, es preveu assessorar a 500 llars sobre qüestions com l’estat dels comptadors, l’ajust dels consums a les necessitats reals o l’aïllament dels habitatges.

Es tracta de revisar tots els subministraments energètics: electricitat, aigua i gas. Més enllà de servir per estalviar en les factures, A-porta recull també informació sobre la situació general del veïnat i informa sobre els recursos existents per fer front a la pobresa energètica com el bo social. En cas de detectar subministraments connectats de manera irregular, es treballarà de manera coordinada amb Serveis Socials.

Aquest programa ja s’ha posat en marxa en altres ciutats.   Habitualment han detectat factures en els subministraments energètics sobredimensionades i amb la intervenció d’aquests veïns vinculats al projecte s’han analitzat i s’ha reduït l’import de manera considerable.

Els picaportes
A partir d’ara, comença el procés de selecció dels picaportes fins al 22 de febrer. Es triaran persones conegudes i implicades al barri que rebran formació en matèria energètica i aniran porta per porta a la zona que tinguin assignada per oferir aquesta informació a les llars. Els picaportes passen una mitjana de més de cinquanta minuts a cada habitatge. A més, si ho consideren necessari, també poden acompanyar a un veí o veïna al Punt d’Assessorament Energètic (PAE).

La regidora Montserrat Vilella valora la implicació del veïnat en aquest projecte: «El fet que siguin veïns del mateix barri els que truquen al timbre de casa genera una confiança inicial, facilita el contacte i predisposa a escoltar i posar en pràctica els consells rebuts».

A banda de l’assessorament energètic, si els picaportes detecten altres problemàtiques, es farà un seguiment amb la intervenció dels serveis socials.

Assessorament energètic
A més d’aquest nou programa que ara es posa en marxa, durant l’any 2018, un miler de persones de Reus van aprendre com estalviar en la factura d'electricitat, gas i aigua, mitjançant els tallers «Com estalviar en la teva factura d'electricitat i aigua» i/o de manera individualitzada a través del Punt d’Assessorament Energètic (PAE). Aquest any 2019, aquestes dues modalitats d’assessorament energètic continuen funcionant.

Informació a Internet
L’Ajuntament de Reus també posa a l’abast de la ciutadania el web de la Taula de la Pobresa Energètica de Tarragona i Reus, on es donen consells per estalviar energèticament i on s’expliquen totes les actuacions que es fan en aquest àmbit.


 

Relacionats

Notícia

Aquest servei informa la ciutadania per tal que cada llar pugui realitzar els canvis necessaris que millorin les condicions econòmiques de les factures dels subministraments d'una manera autònoma i independent.

Article

L'Ajuntament de Reus ha aprovat de manera definitiva aquest divendres 20 de maig en sessió plenària la memòria justificativa elaborada per la comissió d'estudi municipal per a l'exercici de l'activitat econòmica de comercialització d’energia elèctrica, en règim de lliure concurrència, i mitjançant la societat municipal Reus Serveis Municipals, S.A. De la memòria es desprèn tant l'oportunitat i conveniència de l'exercici d'aquesta iniciativa econòmica com l'adequació de l'activitat a l'interès públic.

Notícia

L’Ajuntament de Reus, els concessionaris de cotxes i altres empreses vinculades a la mobilitat sostenible tornen a sumar esforços per acostar a la ciutadania els vehicles elèctrics i híbrids. 

Butlletí