La segona edició d’Enlairat 2019 arrenca a Sant Andreu

23/01/2019 - 16:57

Primeres sessions d’Enlaira’t 2019: Quins valors transmeten els anuncis de cotxes? Com fer un anunci que promogui la mobilitat sostenible?

L’Institut Alzina (Sant Andreu) de Barcelona ha estat el primer de la segona edició d’Enlaira’t. Aquest projecte de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire inicia el 2019 amb 30 estudiants de quart de la ESO reflexionant sobre la qualitat de l’aire a la ciutat, els efectes sobre la seva salut i els missatges que hi ha rere els anuncis de cotxes. Durant la primera sessió, dirigida per l’Alexandra Farbiarz, divulgadora ambiental, els i les estudiants han participat de diverses dinàmiques que els han permès debatre sobre:

  • què els inspira l’AIRE,
  • sobre la ciutat que volen per a ells i el seu futur
  • i també sobre com el màrqueting i la publicitat ens transmet certs valors (sense ser-ne conscients) amb els que no ens sentim identificats així com missatges equívocs i falsos en molts casos.

Només començar, i després de mantenir els ulls tancats durant uns minuts, els participants a la sessió han dibuixat diversos mapes mentals sobre allò que els inspira la paraula ‘Aire’. Les respostes són diverses:

  • Llibertat.
  • Natura.
  • Contaminació atmosfèrica.
  • Malalties.
  • Energia.
  • Etc.

Després d’aquesta primera reflexió s’han visionat alguns anuncis de cotxes que, més enllà d’intentar vendre un cotxe, promocionen alguns valors com:

  • - Els homes condueixen, trobant un moment de llibertat i de relaxació en aquests moments, mentre les dones fan coses monòtones com cuidar fills.
  • - No hi ha més cotxes a la ciutat quan tu condueixes. És aquesta la ciutat real?
  • - Les nostres vides són estressants i monòtones, i només tenint un cotxe (aquest cotxe) ens sentirem plens i feliços.
  • - Enlloc es parla de la contaminació atmosfèrica associada a aquests vehicles.
  • - Recursos com música potent, imatges atractives i un ritme accelerat, capten la nostra atenció de manera quasi inconscient.
  •  
  • Però, com faríem nosaltres un anunci/vídeo per promoure el transport públic? Anar en bicicleta? Desplaçant-nos caminant? Com ho vendríem? Quins valors destacaríem? Quins recursos faríem servir? Aquesta ha estat la segona part de la sessió, dedicada a conèixer eines i trucs per elaborar vídeos de manera senzilla i impactant. En Jordi Flamarich, periodista especialista en tecnologia, ha dirigit aquesta càpsula formativa i pràctica.

Enlaira’t a Instagram
Enlaira’t compta amb un canal propi d’Instagram a través del qual els i les estudiants i el professorat podran seguir com avança el projecte així com informació de gran valor per complementar la recerca pròpia de cada institut participant. No deixeu de participar-hi i de seguir aquest canal específic.

També podreu trobar alguns tweets sobre #enlairat2019 a l’usuari de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire de Twitter (@Qualitat_Aire)


 

Relacionats

Notícia
'àrea metropolitana de Barcelona i Tarragona són els principals generadors d'ozó troposfèric

'àrea metropolitana de Barcelona i Tarragona són els principals generadors d'ozó troposfèric

Aquest estiu s'han batut rècords de nivell de contaminació per ozó troposfèric i a Catalunya és on s'han registrat els nivells més elevats de tot l'estat. Segons un informe d'Ecologistes en Acció, el 85% de la població espanyola ha respirat aire contaminat per ozó els últims mesos.

Notícia

Si el projecte de les “superilles” s’apliqués íntegrament, la ciutat de Barcelona podria evitar cada any 667 morts prematures, la majoria a causa de la disminució dels nivells de contaminació atmosfèrica (NO2). Són algunes de les conclusions d'un estudi de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), el qual estima que la implementació de les 503 “superilles” previstes inicialment reduiria els nivells anuals de contaminació atmosfèrica un 24%.

Notícia
La Generalitat ha activat l’avís preventiu d’episodi de contaminació atmosfèrica per partícules PM10

Avui, 25 de juny del 2019, l’AMB ha posat en marxa el seu protocol d'actuació per als episodis ambientals d'elevada contaminació atmosfèrica, en la seva fase d’avís preventiu de PM10, a causa de la coincidència de tres factors: la situació climàtica adversa, l’ús de productes pirotècnics durant la revetlla de Sant Joan, i una intrusió de pols d’origen africà.

Butlletí