La segona edició d’Enlairat 2019 arrenca a Sant Andreu

23/01/2019 - 16:57

Primeres sessions d’Enlaira’t 2019: Quins valors transmeten els anuncis de cotxes? Com fer un anunci que promogui la mobilitat sostenible?

L’Institut Alzina (Sant Andreu) de Barcelona ha estat el primer de la segona edició d’Enlaira’t. Aquest projecte de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire inicia el 2019 amb 30 estudiants de quart de la ESO reflexionant sobre la qualitat de l’aire a la ciutat, els efectes sobre la seva salut i els missatges que hi ha rere els anuncis de cotxes. Durant la primera sessió, dirigida per l’Alexandra Farbiarz, divulgadora ambiental, els i les estudiants han participat de diverses dinàmiques que els han permès debatre sobre:

  • què els inspira l’AIRE,
  • sobre la ciutat que volen per a ells i el seu futur
  • i també sobre com el màrqueting i la publicitat ens transmet certs valors (sense ser-ne conscients) amb els que no ens sentim identificats així com missatges equívocs i falsos en molts casos.

Només començar, i després de mantenir els ulls tancats durant uns minuts, els participants a la sessió han dibuixat diversos mapes mentals sobre allò que els inspira la paraula ‘Aire’. Les respostes són diverses:

  • Llibertat.
  • Natura.
  • Contaminació atmosfèrica.
  • Malalties.
  • Energia.
  • Etc.

Després d’aquesta primera reflexió s’han visionat alguns anuncis de cotxes que, més enllà d’intentar vendre un cotxe, promocionen alguns valors com:

  • - Els homes condueixen, trobant un moment de llibertat i de relaxació en aquests moments, mentre les dones fan coses monòtones com cuidar fills.
  • - No hi ha més cotxes a la ciutat quan tu condueixes. És aquesta la ciutat real?
  • - Les nostres vides són estressants i monòtones, i només tenint un cotxe (aquest cotxe) ens sentirem plens i feliços.
  • - Enlloc es parla de la contaminació atmosfèrica associada a aquests vehicles.
  • - Recursos com música potent, imatges atractives i un ritme accelerat, capten la nostra atenció de manera quasi inconscient.
  •  
  • Però, com faríem nosaltres un anunci/vídeo per promoure el transport públic? Anar en bicicleta? Desplaçant-nos caminant? Com ho vendríem? Quins valors destacaríem? Quins recursos faríem servir? Aquesta ha estat la segona part de la sessió, dedicada a conèixer eines i trucs per elaborar vídeos de manera senzilla i impactant. En Jordi Flamarich, periodista especialista en tecnologia, ha dirigit aquesta càpsula formativa i pràctica.

Enlaira’t a Instagram
Enlaira’t compta amb un canal propi d’Instagram a través del qual els i les estudiants i el professorat podran seguir com avança el projecte així com informació de gran valor per complementar la recerca pròpia de cada institut participant. No deixeu de participar-hi i de seguir aquest canal específic.

També podreu trobar alguns tweets sobre #enlairat2019 a l’usuari de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire de Twitter (@Qualitat_Aire)


 

Relacionats

Notícia

Aquesta setmana s’han habilitat tres-centes bicicletes elèctriques del nou Bicing i el servei s’anirà ampliant fins a arribar a les mil unitats, el triple que en el sistema antic. Barcelona Energia, la comercialitzadora d’energia cent per cent renovable, subministrarà l’electricitat al servei. El desplegament del Bicing continuarà amb l’activació de la reserva anticipada de cinc minuts a finals d’abril i l’ampliació de cobertura territorial al llarg del 2019.

Notícia

Ha entrat en vigor a Londres la zona d'emissions ultrabaixes (ULEZ en anglès), que estableix uns límits molt més estrictes i uns peatges més elevats per als vehicles que vulguin accedir a la part central de la capital britànica. Es tracta de la primera que s'estableix al món.

Article

LiquenCity és un projecte de ciència ciutadana per descobrir la diversitat i la quantitat de líquens que viuen als arbres de les ciutats per tal de relacionar-les amb la qualitat de l’aire.  Ha estat posat en marxa per GBIF Espanya i el Real Jardín Botánico de Madrid, el CREAF i l’Institut de Ciències del Mar de Barcelona, i a Barcelona i Madrid ja s'estan elaborant mapes de líquens com a bioindicadors. A Barcelona un total de 12 centres del programa Escoles+Sostenibles han participat en el mostreig i seguiment d’aquests bioindicadors amb l’objectiu d’avaluar els canvis ambientals i els nivells de contaminació de la ciutat.

Butlletí