S'aprova la tarifa plana per al transport públic de l'àmbit metropolità, primer pas del nou model tarifari

Font: ATM

11/12/2018 - 10:39

L'ATM, a proposta de l'AMB, aprova una tarifa plana per a tots els desplaçaments en transport públic integrat entre els 36 municipis de la metròpolis de Barcelona, que s'aplicarà a partir de l'1 de gener de 2019. La mesura permetrà desplaçar-se amb títols d'una zona en els trajectes en els quals tant l'origen com la destinació són un municipi de l'AMB. Amb aquesta nova tarifa, es preveu un increment de la demanda de transport públic de 4,6 milions de viatges. La creació d'aquesta zona metropolitana de tarifa plana s'emmarca en el futur model tarifari quilomètric que s'aplicarà a partir de l'any 2021 en l'àmbit de l'ATM de Barcelona i, posteriorment, a tot Catalunya.

El Consell d'Administració de l'ATM ha aprovat l'aplicació d'una tarifa plana per als desplaçaments entre els diferents municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), independentment de la zona tarifària a la qual pertanyin (zones 1, 2A, 2B i 2C). Aquesta mesura s'aplicarà a partir de l'1 de gener de 2019 únicament en els trajectes que tinguin origen i destí dins de l'àmbit dels 36 municipis que integren l'AMB i no suposa cap canvi de zona tarifària.

El president del Consell d'Administració de l'ATM i conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda i la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, han detallat el nou model, que suposa la base d'un nou sistema d'integració tarifària que es vol implantar a partir del 2021.



Calvet ha destacat que aquesta tarifa plana "és el primer pas del nou sistema tarifari del futur que volem implantar a partir del 2021. Un nou sistema que és una segona revolució tarifària després de la primera, ara fa 20 anys". Per a Calvet es tracta de facilitar els desplaçaments als ciutadans, ja que "amb el nou model es reforça el  transport públic com a sistema únic, global i en xarxa i reforcem la mobilitat sostenible per lluitar contra el canvi climàtic i la contaminació atmosfèrica".

El titular de Territori i Sostenibilitat ha insistit que la tarifa plana que integrarà els 36 municipis metropolitans no suposa "en cap cas" un canvi de zona tarifària d'aquests municipis. I ha remarcat la importància d'aquest acord perquè beneficiarà "més de 3 milions de ciutadans i suposarà també un increment de la demanda de viatges que hem calculat en 4,6 M de viatges nous".

"L'acord d'avui és històric", ha exposat i celebrat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda. "Amb aquesta tarifa plana metropolitana, amb preu d'una zona, iniciem un recorregut per fer més accessible el transport públic", ha afegit, recordant que era una llarga reivindicació dels veïns i alcaldes dels municipis metropolitans de la segona corona. "En una segona etapa, també preveiem un pla amb millores de serveis", ha avançat.

En aquest sentit, amb mesures com aquestes, que afavoreixen i faciliten el canvi d'hàbits cap a una mobilitat més sostenible, Poveda ha recordat que l'AMB busca traspassar usuaris del vehicle privat al transport públic. "Volem reduir les congestions de les principals vies i, sobretot, la contaminació atmosfèrica que aquests comporten. Millorar l'aire que respirem. És un tema de salut", ha afegit.

La tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, s'hi ha sumat i ha celebrat una mesura que permet "avançar en la lluita contra el canvi climàtic, la reducció de la contaminació i l'enfortiment del transport públic, oferint una proposta de servei de qualitat en l'àmbit metropolità". Sanz ha assegurat que des de Barcelona "no ens sentim un municipi més, som la ciutat metropolitana i, per tant, compartim aquesta extensió a la resta de municipis per garantir el dret a la mobilitat amb un transport de qualitat, però també més assequible".

La tinenta d'alcaldia ha expressat el suport inequívoc de la capital catalana a aquesta mesura, però també ha manifestat la voluntat de no quedar-se només aquí, sinó de caminar cap a la congelació de tarifes. En aquest sentit, Sanz ha recordat que hi ha una proposta pressupostària estatal que augmenta el finançament del transport públic en 42 M€.

La llei 31/2010, de 3 d'agost, de AMB va crear aquest organisme amb 36 municipis, 18 dels quals formaven l'Entitat Metropolitana del transport (EMT), àmbit coincident amb la primera corona tarifària. Els altres 18 se situen en la segona corona tarifària (a les zones 2A, 2B i 2C). L'AMB, en virtut de les prerrogatives d'aquesta llei, ha plantejat a l'ATM la creació d'una tarifa plana per als desplaçaments entre els 36 municipis metropolitans.
 

Municipis AMB-ATM


Desplaçaments pels 36 municipis a preu d'una zona
Per tant, a partir de l'any vinent, en totes les relacions entre els 36 municipis metropolitans (18 de la primera corona i 18 de la segona corona) se'ls aplicarà la tarifa equivalent a una zona tarifària.

Per a la resta de desplaçaments entre qualsevol municipi de l'AMB i un municipi del sistema tarifari extern a l'àmbit metropolità es manté la zonificació actual del sistema. Per tant, cap viatge dins l'àmbit de l'ATM es veu perjudicat per la mesura.

 

Plànol ATM

 

Etiquetes: 
Categories: 

Relacionats

Notícia

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha formalitzat la compra de 36 autobusos estàndard de 12 metres d'hidrogen, a més de dos vehicles articulats, que serien els primers articulats d'hidrogen a circular a tota Espanya. Es tracta de la compra més important de vehicles d’hidrogen de TMB i està finançada pel Ministerio de Transporte, Movilidad y Agenda Urbana, en el marc dels fons Next Generation
 

Notícia

L’objectiu de la campanya és que el col·lectiu jove que encara no hagi fet el canvi de sistema de la T-jove a la T-mobilitat faci el traspàs amb antelació a la tornada a les aules del mes de setembre.

Article

TMB té previst arribar a tenir un 25% de la flota de zero emissions el 2024, quan la nova flota ja comptarà amb 232 vehicles 100% elèctrics i 44 autobusos d’hidrogen, fet que permetrà a TMB reduir 4.785 tones d’emissions de CO₂ i 22 tones de NOx a l’any.

Butlletí