Cotxe elèctric: més emissions quan es fabrica, però un terç menys en la vida útil

L'Agència Europea del Medi Ambient considera que amb més energies renovables les emissions dels vehicles elèctrics poden reduir-se encara un 73%.

Font: CCMA

30/11/2018 - 12:06

El vehicle elèctric contribueix menys al canvi climàtic i contamina molt menys que els vehicles dièsel i de benzina, segons un informe de l'Agència Europea del Medi Ambient (EEA). L'informe porta el títol "Els vehicles elèctrics des de la perspectiva del cicle de vida i de l'economia circular". Com això indica, l'anàlisi no té en compte només la circulació dels vehicles, sinó tot el cicle de vida, des de l'obtenció de matèries primeres per a la seva fabricació fins al final de la vida útil.

Segons l'informe, un vehicle elèctric produeix, en tot el cicle de vida, entre un 17 i un 30 % menys emissions que un vehicle de gasolina o gasoil. L'informe també destaca que a mesura que les renovables guanyin pes en l'electricitat produïda a Europa, les emissions totals d'un vehicle que fa servir combustibles fòssils encara es podrien retallar un 73% l'any 2050.

Més qualitat de l'aire
De cara a la qualitat de l'aire, els vehicles elèctrics també surten guanyadors, perquè no emeten contaminants en el lloc on circulen. Això és especialment important a les ciutats. Tot i així, l'informe recorda que tots els vehicles produeixen contaminació, degut al les partícules que arrenquen del ferm i les que deixen anar pel desgast dels pneumàtics i dels frens.

En canvi, els vehicles elèctrics poden contribuir a reduir de manera molt notable la contaminació acústica, que a Europa està generada bàsicament pel trànsit.

És en el procés de fabricació on el vehicle elèctric hi surt perdent. L'informe apunta que l'impacte en els ecosistemes i en la contaminació es deu, sobretot, a l'extracció i processament de metalls com coure, níquel i altres. Això es podria minimitzar, afirma, amb l'economia circular, que promou el reciclatge i la reutilització, sobretot de bateries.

Un altre informe de l'EEA avalua l'impacte del transport en general en el clima i en la contaminació. Segons els dades aportades, les emissions de gasos d'hivernacle degudes al transport s'han incrementat a la Unió Europea des del 2014. I les dades preliminars del 2017 apunten que es troben un 28% per sobre dels nivells del 1990.

La mitjana d'emissions de diòxid de carboni per passatger van augmentar un 0,4% el 2017. És la primera vegada que passa des que es va començar a calcular l'any 2010. En canvi, les emissions dels nous vehicles lleugers segueixen disminuint.

Per primer cop des que es tenen dades, el 2017 es van vendre més vehicles de gasolina que dièsel -un 53% contra un 45%. Tot i així, els dièsel encara dominen i el 67% del combustible que es va vendre va ser gasoil.

La venda de vehicles elèctrics va augmentar molt, un 51%, però segueix sent un percentatge petit: el 0,6% de totes les matriculacions. Els híbrids endollables representen un 0,8%, tot i que les vendes van augmentar un 35% el 2017.

L'ús d'energies renovables en el transport encara és petit: un 7,2%, lluny del 10% que s'hauria d'assolir el 2020. Només dos països, Àustria i Suècia, ja ho han aconseguit. Una de les raons pot ser que l'ús de biocombustibles obtinguts directament de conreus s'ha anat abandonant, degut a les repercussions que tenien en l'agricultura i en el preu dels aliments.

L'informe remarca que el transport segueix sent un important problema per a la contaminació, tant atmosfèrica com acústica. Òxids de nitrogen i partícules són els principals contaminants que produeix el sector.


Categories: 

Relacionats

Article

La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge, Laia Bonet, ha mostrat a Brussel·les el compromís de Barcelona amb la millora de la qualitat de l’aire a la ciutat. Ha estat en el marc d’una reunió amb l’eurodiputat Javi López, ponent del Parlament Europeu per a la revisió de la Directiva de la qualitat de l’aire, i amb François Wakenhut, cap de la unitat de qualitat de l’aire de la Comissió Europea

Notícia

El Ple de l'Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda ha aprovat el nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) per al període 2023-2028. El PMUS tindrà una vigència de sis anys i planifica un total de 79 actuacions distribuïdes en dotze àmbits.

Notícia

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha formalitzat la compra de 36 autobusos estàndard de 12 metres d'hidrogen, a més de dos vehicles articulats, que serien els primers articulats d'hidrogen a circular a tota Espanya. Es tracta de la compra més important de vehicles d’hidrogen de TMB i està finançada pel Ministerio de Transporte, Movilidad y Agenda Urbana, en el marc dels fons Next Generation
 

Butlletí