Es presenta una Proposició No de Llei per a un canvi de les etiquetes de la DGT

Font: Ecologistes en Acció

20/11/2018 - 10:38

Ecologistes en Acció porta mesos denunciant que els distintius ambientals de la DGT no són un instrument útil per diferenciar els vehicles segons el seu potencial contaminador. I ho fa perquè, segons aquesta entitat, hi ha sobrada evidència científica que afirma que la majoria dels vehicles, i particularment els dièsel, emeten gasos tòxics molt per sobre del que diuen tant la seva homologació oficial com la seva etiqueta. Això és a causa de les grans diferències que existeixen entre els gasos tòxics mesurats en condicions de laboratori en el cicle NEDC (en el qual es basen les etiquetes) i les emissions reals.

L’evidència ha portat a les autoritats europees a canviar els cicles d’homologació pels nous WLTP i RDE que van entrar en vigor el passat mes de setembre. No obstant això, els distintius de la DGT, que es basen en aquesta homologació, segueixen vigents. Com a conseqüència, vehicles dièsel Euro 6 (matriculats a partir de 2015) es classifiquen com a C, poc contaminants, a pesar que les seves emissions reals són fins a 10 vegades superiors al permès.

Segons Ecologistes en Acció, aquesta situació facilita que es generi publicitat enganyosa, que afirma que aquests vehicles no són contaminants. També és un argument utilitzat en els concessionaris per continuar venent vehicles dièsel malgrat el cada vegada major rebuig per part dels consumidors.

D’altra banda, els distintius són l’eina que els ajuntaments tenen a la seva disposició per determinar els vehicles que poden accedir dins de les Zones de Baixes Emissions, com Madrid Central i la Zona de Baixes Emissions de l’àmbit rondes de Barcelona, malgrat les grans fallades de disseny que presenten. La problemàtica ha estat àmpliament tractada en l’informe d’Ecologistes en Acció ‘Mentides vestides d’etiqueta’.

Per corregir aquestes greus deficiències, el grup parlamentari confederal Unidos Podemos- En Comú Podem- En Marea ha decidit presentar una Proposició No de Llei en aquest sentit, que serà estudiada en la Comissió de Seguretat Vial i Mobilitat Sostenible del Congrés dels Diputats dimarts vinent 20 de novembre.


 

Relacionats

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Notícia

La DGT va autoritzar l'ús d'un senyal alternatiu al de les targetes ambientals per a l'accés a una Zona de Baixes Emissions, donant així carta de naturalesa al model de ZBE basat en la reducció de tots els tràfics motoritzats i no només a privilegiar els cotxes elèctrics sobre els de consum fòssil.

Entrevista
Martin Lutz és senador ministerial de Berlin.

Amb l’expert en sostenibilitat urbana parlem de les mesures que es van començar a aplicar ja fa més de 15 anys a la capital alemanya, on les zones de baixes emissions tenen molt més recorregut que a Catalunya. 

Butlletí