Es presenta una Proposició No de Llei per a un canvi de les etiquetes de la DGT

Font: Ecologistes en Acció

20/11/2018 - 10:38

Ecologistes en Acció porta mesos denunciant que els distintius ambientals de la DGT no són un instrument útil per diferenciar els vehicles segons el seu potencial contaminador. I ho fa perquè, segons aquesta entitat, hi ha sobrada evidència científica que afirma que la majoria dels vehicles, i particularment els dièsel, emeten gasos tòxics molt per sobre del que diuen tant la seva homologació oficial com la seva etiqueta. Això és a causa de les grans diferències que existeixen entre els gasos tòxics mesurats en condicions de laboratori en el cicle NEDC (en el qual es basen les etiquetes) i les emissions reals.

L’evidència ha portat a les autoritats europees a canviar els cicles d’homologació pels nous WLTP i RDE que van entrar en vigor el passat mes de setembre. No obstant això, els distintius de la DGT, que es basen en aquesta homologació, segueixen vigents. Com a conseqüència, vehicles dièsel Euro 6 (matriculats a partir de 2015) es classifiquen com a C, poc contaminants, a pesar que les seves emissions reals són fins a 10 vegades superiors al permès.

Segons Ecologistes en Acció, aquesta situació facilita que es generi publicitat enganyosa, que afirma que aquests vehicles no són contaminants. També és un argument utilitzat en els concessionaris per continuar venent vehicles dièsel malgrat el cada vegada major rebuig per part dels consumidors.

D’altra banda, els distintius són l’eina que els ajuntaments tenen a la seva disposició per determinar els vehicles que poden accedir dins de les Zones de Baixes Emissions, com Madrid Central i la Zona de Baixes Emissions de l’àmbit rondes de Barcelona, malgrat les grans fallades de disseny que presenten. La problemàtica ha estat àmpliament tractada en l’informe d’Ecologistes en Acció ‘Mentides vestides d’etiqueta’.

Per corregir aquestes greus deficiències, el grup parlamentari confederal Unidos Podemos- En Comú Podem- En Marea ha decidit presentar una Proposició No de Llei en aquest sentit, que serà estudiada en la Comissió de Seguretat Vial i Mobilitat Sostenible del Congrés dels Diputats dimarts vinent 20 de novembre.


 

Relacionats

Notícia

L’entrada de nous vehicles el 2022, la més alta dels últims 15 anys, suposarà un pas endavant per millorar la mobilitat i el medi ambient a Barcelona

Notícia

Les superilles de Barcelona afecten positivament la salut i el benestar del veïnat i les persones que en fan ús. Així ho conclouen diversos estudis observacionals, quantitatius i qualitatius realitzats, en el marc del projecte “Salut als carrers”, per l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), que ha analitzat l’impacte en la salut i els seus determinants de les superilles implantades al Poblenou, a Sant Antoni i a Horta.

Notícia

Els entorns de 155 centres educatius seran espais amb menys cotxes i, amb les actuacions previstes fins al 2022, es convertiran en llocs de trobada amb menys contaminació, més saludables i agradables. Les intervencions inclouen reduir el nombre de carrils i la velocitat de circulació, crear espais plaça amb elements de joc, reforçar la senyalització i instal·lar elements de seguretat. ​

Butlletí