La contaminació de l'aire va causar 354 morts a Barcelona durant el 2017

Font: Beatriz Pérez. El Periódico

08/11/2018 - 16:43
JULIO CARBO

JULIO CARBO

Un total de 354 persones van morir l’any passat a Barcelona per causes relacionades amb un excés de partícules contaminants PM2,5 (les procedents dels vehicles dièsel a la ciutat). És a dir, per mala qualitat de l’aire. Segons l’informe 'La salut a Barcelona 2017', presentat aquest dimarts per l’Agència de Salut Pública de Barcelona (Aspb), entre el 2010 i el 2017 hi va haver una mitjana de 424 morts anuals per excés de partícules. Aquestes xifres referents a la mortalitat per causes atmosfèriques són noves i es poden conèixer gràcies al nou Sistema de Vigilància de l’Impacte sobre la Salut de la Contaminació de l’aire a Barcelona (Viscab), impulsat per l’Aspb i pioner a Espanya.

Com ha recordat la gerent de l’Aspb, Carme Borrell, el 70% de la població de Barcelona està potencialment exposada a nivells superiors al que recomana l’Organització Mundial de la Salut (OMS), mentre que el 98% està potencialment exposada a concentracions per sobre del nivell de referència establert per l’OMS en partícules PM10 (les procedents de la pols, de cendres, de sutge, de partícules metàl·liques, de ciment o de pol·len).

De fet, el 2017 Barcelona va continuar superant els nivells de referència de l’OMS per als contaminants diòxid de nitrogen (NO2), material particulat (PM10 i PM2,5), benzè, ozó i benzopirè. Respecte als nivells fixats per la normativa de la Unió Europea (UE), se superen els límits fixats per al NO2, producte principalment del trànsit de vehicles dièsel.

Podeu llegir l'article sencer aquí


 

Categories: 

Relacionats

Notícia

Per primera vegada, un equip científic estima l'impacte de la reducció de la contaminació atmosfèrica pel confinament a la mortalitat de 47 capitals de província

Notícia

Els entorns de 155 centres educatius seran espais amb menys cotxes i, amb les actuacions previstes fins al 2022, es convertiran en llocs de trobada amb menys contaminació, més saludables i agradables. Les intervencions inclouen reduir el nombre de carrils i la velocitat de circulació, crear espais plaça amb elements de joc, reforçar la senyalització i instal·lar elements de seguretat. ​

Entrevista

Helena Vilardell és mestra, vicepresidenta d’Osona amb bici, i impulsora de Canvis en Cadena. Des d’aquesta última entitat ha contribuït a promoure el bicibús, una iniciativa de mobilitat sostenible i inclusiva adreçada al món escolar. En aquesta entrevista explica els beneficis d’aquesta fórmula de transport i aclareix algunes qüestions relatives a la seva implementació.

Butlletí