L’AMB presenta 21 noves línies de bus metropolità d’altes prestacions

16/03/2018 - 11:39

Aquesta nova xarxa estarà formada per 7 línies AMB Exprés i 14 línies AMB Metrobús, i comptarà amb 25 punts d’intercanvi distribuïts per la Metròpolis. La demanda anual estimada d’aquestes línies pot arribar als 42 milions de viatges anuals i suposarà la creació d’uns 240 llocs de treball directes.

Aquest 13 de març l’AMB ha presentat la nova xarxa de bus metropolità d’altes prestacions, que  es vertebrarà amb dos nous serveis d’autobusos: el servei de bus metropolità Exprés (AMB Exprés) i  el servei AMB Metrobús. 

El desplegament d’aquesta nova xarxa, a través dels serveis AMB Exprés i AMB Metrobús, obeeix en part al gran creixement de demanda del transport públic de gestió indirecta i persegueix quatre grans objectius: millorar l’oferta de transport públic, donar resposta als corredors de mobilitat amb més demanda, crear línies més directes i amb més freqüència de pas i generar punts d’intercanvi per al transbordament, amb la creació d'una xarxa potent d’intercanviadors entre les diferents línies d’altes prestacions, la nova xarxa de bus de Barcelona i la resta de modes de mobilitat (metro, bicicleta, P+R, etc.).



 AMB Exprés i AMB Metrobús: 21 línies i 25 punts d’intercanvi
Aquesta nova xarxa de bus metropolità d’altes prestacions estarà formada per 21 línies, 7 línies AMB Exprés i 14 línies AMB Metrobús,  i comptarà amb 25 punts d’intercanvi distribuïts per la Metròpolis.

L’objectiu del servei AMB Exprés, que farà recorreguts més directes i amb poques parades,  és augmentar la velocitat comercial i arribar més ràpid al punt de destinació. En total, l’AMB posarà en funcionament 7 línies d’AMB Exprés.

 El nou servei AMB Metrobús es basarà en línies metropolitanes d’alta freqüència, amb un interval de pas inferior als 10 minuts, i per tant similars  als del metro. Aquesta xarxa recorrerà els principals corredors metropolitans, que actualment ja suporten un volum molt elevats de viatgers en transport públic, causant sovint problemes de congestió, puntualitat i pèrdua de qualitat. És per això que algunes d’aquestes línies, a més, disposaran d’autobusos articulats que ofereixen un 30% més de capacitat. En total, es preveu posar en funcionament un total de 14 línies de Metrobús: 4 a l’àrea del Baix Llobregat i 10 línies a l’àrea del Besòs.

 Increment de la demanda i de llocs de treball
Segons els càlculs de l’AMB, la demanda anual estimada de les línies d'AMB Exprés i d'AMB Metrobús pot arribar als 42 milions d’usuaris anuals,  un cop la xarxa estigui totalment desplegada. Segons les previsions de l’organisme metropolità, el 30% d’aquests viatges els faran nous viatgers. És a dir, l’AMB calcula que amb la implantació d’aquests dos nous serveis es pot aconseguir un increment de demanda de més de 12 milions d’usuaris anuals.

 L'increment de l’oferta que impliquen les noves línies comportarà la creació d’uns 240 llocs de treball directes.

 230 autobusos i reducció de les emissions per millorar la qualitat de l’aire
Per desplegar la nova xarxa de bus metropolità d’altes prestacions i atendre les necessitats de demanda dels dos nous serveis, l’AMB disposarà d’una flota de 230 vehicles, dels quals el 25% seran articulats. Una part d’aquest vehicles procedirà de l'actual flota de l’AMB i, la resta, prop d’un centenar, seran vehicles nous. Aquests darrers seran de baixes emissions: híbrids o elèctrics.

 Des de l’AMB s’ha calculat que, si tots els nous usuaris estimats d'aquesta nova xarxa fessin els mateixos desplaçaments i itineraris amb el seu vehicle privat, es generarien un total de 10.500 tones de CO2, 1,1 tones de PM10 i 33,1 tones de NOx.

 “Aquesta nova xarxa suposa un pas més en la oferta del transport públic i  permetrà una major vertebració del mateix”, ha exposat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, Antoni Poveda, encarregat de la presentació. “Els serveis AMB Exprés i AMB Metrobús esdevenen una aposta més de l’AMB per facilitar el canvi d’hàbits entre la ciutadania i reduir l’ús del vehicle privat, que en ocasions suposa fins el 70% de la contaminació de la metròpolis”, ha afegit Poveda, que ha recordat que la contaminació atmosfèrica afecta directament a la salut pública.


 

 

Relacionats

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Notícia

La DGT va autoritzar l'ús d'un senyal alternatiu al de les targetes ambientals per a l'accés a una Zona de Baixes Emissions, donant així carta de naturalesa al model de ZBE basat en la reducció de tots els tràfics motoritzats i no només a privilegiar els cotxes elèctrics sobre els de consum fòssil.

Entrevista
Martin Lutz és senador ministerial de Berlin.

Amb l’expert en sostenibilitat urbana parlem de les mesures que es van començar a aplicar ja fa més de 15 anys a la capital alemanya, on les zones de baixes emissions tenen molt més recorregut que a Catalunya. 

Butlletí