Xarxa Bicivia i nous projectes de carril bici a la metròpolis de Barcelona

Àrea Metropolitana de Barcelona i Ara.cat

28/10/2016 - 08:59

L'AMB destina 2 milions d'euros a 24 projectes de carril bici i defineix la nova xarxa 'Bicivia' que iniciarà, entre el 2016 i 2017, a 17 municipis metropolitans, que ajudaran a millorar la connectivitat de les vies pedalables metropolitanes. Aquests projectes formaran part de la xarxa Bicivia, amb 9 grans eixos pedalables que connectaran, de forma directa i segura, tota la metròpolis.

Els projectes de carril bici es realitzen gràcies a la primera convocatòria de subvenció de l'AMB, amb un pressupost de 2 milions d'euros entre el 2016 i el 2017. En total, suposen 26,7 km de nous carrils bicis.

El volum de sol·licituds, que els ajuntaments metropolitans han fet dins la primera convocatòria de subvencions, ha estat molt elevat. L'AMB oferia el cofinançament del 50% de cada projecte, amb un màxim de 200.000 € d'aportació econòmica metropolitana per municipi.

Aquesta aposta per la bicicleta del municipis metropolitans ha estat valorada molt favorablement pel vicepresident de Mobilitat i Transports de l'AMB, Antoni Poveda, que ha assenyalat que "entre tots estem fent real un veritable canvi a l'espai públic de la metròpolis, on es prioritza el vianant i la bicicleta. Estem creant un nova mobilitat, molt més sostenible i neta". El vicepresident de l'AMB també ha recordat que la bicicleta és una de les millors solucions per reduir la intensitat del trànsit i la contaminació atmosfèrica.

Per atorgar la subvenció, s'han prioritzat les actuacions que coincidissin amb la xarxa bàsica metropolitana, així com la interconnexió amb intercanviadors de transport, polígons d'activitat econòmica o grans centres generadors de mobilitat. S'ha prioritzat també la continuïtat amb altres vies pedalables ja existents o projectades.

Xarxa Bicivia

Aquests 24 projectes esdevenen la llavor de la xarxa Bicivia, una xarxa estratègica de grans eixos pedalables metropolitans que ha definit i dissenyat l'AMB amb l'objectiu de connectar, d'una manera ràpida, directa i segura, de nord a sud i d'est a oest, la metròpolis.

La xarxa Bicivia contempla 9 gran eixos per anar en bicicleta, quatre de verticals (de nord a sud) i cinc d'horitzontals (d'est a oest). Un total de 414 km de carrils bici, dividits en xarxa bàsica i xarxa secundària. Segons càlculs de l'AMB, completar la xarxa Bicivia implicarà un pressupost total aproximat d'entre 60 i 65 milions d'euros. 

La planificació de Bicivia preveu un total de 414 km de carrils bici, dividits en xarxa bàsica i en xarxa secundària. D’aquests, 201 km corresponen a la xarxa bàsica (el 31% ja estan executats), mentre que la resta corresponen a la secundària (el 20% ja s’han dut a terme). Dels 24 projectes subvencionats per l’AMB, 12 coincideixen amb itineraris de la xarxa bàsica. La resta corresponen a itineraris de la xarxa secundària (5) i a itineraris més locals (7). També cal destacar que una quinzena dels projectes plantegen recorreguts connectats amb altres carrils bici.

Bicivia vol lligar tots els municipis de l’àrea metropolitana, els polígons industrials i grans àrees d’activitat econòmica per poder anar en bicicleta de manera quotidiana. Avui en dia tenim molta xarxa pedalable però totalment inconnexa entre municipis. Per exemple, és impossible connectar Barcelona amb Esplugues en bicicleta. Per això, el propòsit de Bicivia és connectar de la manera més directa i segura possible totes aquestes relacions”, explica Sílvia Casorrán, assessora de mobilitat de l’AMB. Un dels nexes de connectivitat més destacats que encetarà la projecció de Bicivia es tradueix en els dos projectes d’Esplugues de Llobregat -implantació del carril bici al carrer Laureà Miró i a l’avinguda dels Països Catalans- que enllaçaran amb la nova connexió metropolitana que fa l’AMB per la Diagonal. Aquest carril bici permetrà la unió directa del Baix Llobregat i Barcelona. “Hi farem un carril bici segregat, protegit, perquè s’ubica en un lloc amb una densitat molt alta de trànsit. Per això, s’han ajustat els carrils de circulació, se n’ha eliminat un i s’ha deixat espai perquè la bicicleta passi per la calçada sense problemes”, apunta Xavier Nogués, cap de servei de projectes de mobilitat de l’AMB.

Un dels aspectes més complicats d’aquests nous carrils bici és l’eliminació de zones d’aparcament o de carrils de circulació quan la trama urbana és molt densa o la demanda d’aparcament és molt alta. Però des que vam plantejar Bicivia, la nostra intenció és que aquesta xarxa passi per calçada, ja que considerem que és per on ha de passar un mitjà de transport com la bicicleta”, remarca Xavier Nogués. Per aquest motiu, la Bicivia tindrà una senyalització pròpia: “S’intentarà marcar l’esquema de la Bicivia com si fos un plànol de mobilitat semblant al del metro perquè tothom en qualsevol moment sàpiga en quina línia és, on el porta, d’on ve i les distàncies existents”.


 

Etiquetes: 
Categories: 

Relacionats

Article

Els dos serveis estan destinats a facilitar l'ús de la bicicleta i la seva intermodalitat amb el transport públic, com a elements fonamentals i diferenciadors d'una mobilitat més sostenible i que conduexi a una atmosfera més neta a la nostra àrea metropolitana.

Acte
Article
Onze Jugatecambientals disposaran d'equips d'autoreparació de bicicletes

Es tracta d'una maleta d'eines d'autoreparació de bicicletes que contenen utensilis bàsics com ara puntes de broca, claus, extractor de pinyons o inflador de peu, entre molts d'altres.

Butlletí