La bossa o la vida: campanya per reduir l'ús de les bosses de plàstic a Santa Coloma de Gramenet

20/10/2016 - 11:19

S'ha presentat al Mercat Municipal Sagarrala de Santa Coloma de Gramenet la campanya amb el lema "La bossa o la vida" per tal de minimitzar l'ús indiscriminat de les bosses plàstiques entre la ciutadania colomenca.

L’alcaldessa de Santa Coloma de Gramenet, Núria Parlon, ha presentat la campanya LA BOSSA O LA VIDA, que posa en marxa l’Ajuntament per contribuir a conscienciar la ciutadania sobre la necessitat de reduir l’ús de les bosses de plàstic. També han participat a la presentació el regidor ponent de Comerç, Promoció de la ciutat i Turisme, Pedro L. Cano, i el regidor de Medi Ambient, Álvaro Rodilla.

L'alcaldessa ha defensat la reducció progressiva de l'ús de les bosses plàstiques per part de la ciutadania, "una bossa de plàstic triga molt poc en construir-se però tarda 150 anys en desaparèixer" ha dit, per insistir després en la voluntat que "Santa Coloma de Gramenet sigui una ciutat capdavantera en la defensa del medi ambient, com ho ha estat en altres ocasions reivindicant la recuperació del riu Besòs o el No al pas de la MAT, sabent que l’ús indiscriminat de les bosses de plàstic genera un greu problema mediambiental, perquè les bosses tenen una vida activa de més d'un centenar d’anys i acaben integrades en la cadena tròfica, generant un greu problema per a la salut pública que hem d’eliminar”.

La presentació d'aquest campanya municipal ha estat amenitzada pels "bandolers de Santa Coloma" que han aportat el seu granet de sorra per sensibilitzar a la població en una visita porterior que s'ha fet al Mercat Sagarra.

Aquesta campanya municipal, que remarca ‘No pots comprar-ho tot, treu-te la bossa del cap’, és una reacció en positiu a la Directiva de la Unió Europea 2015/720, que aborda un dels problemes mediambientals i de conservació més greus als quals s'ha d'enfrontar la humanitat, la presència de plàstics alliberats en el mitjà natural. La Directiva de la UE, recomanada també per l’Agència de Residus de Catalunya, situa l’any 2025 com l’any en què ja s’han d’haver eliminat les bosses de plàstic dels comerços europeus. Les associacions locals de comerciants (Agrupació del Comerç i la Indústria, Fondo Comerç i Associació de Paradistes no sedentaris) ja han rebut la informació d’aquesta acció de l’Ajuntament que necessitarà la seva participació i complicitat, i ara inicia la nova etapa d’arribar al conjunt de comerciants i a les persones consumidores.

La campanya de l’Ajuntament colomenc té per eslògan la frase ‘La bossa o la vida’, i aplicant aquest joc de paraules l’acte de presentació s’ha completat amb la col·laboració de dos actors locals, que han donat vida a dos bandolers que atracaven fictíciament comerciants i veïns i veïnes que portaven bosses de plàstic i els hi lliuraven material divulgatiu que explica els arguments originaris d’aquesta nova actuació destinada a captar la sensibilitat de la ciutadania en benefici del medi ambient.

Fabricar una bossa, que la vida útil d’aquesta és de menys de 20 minuts, que la degradació de la mateixa requereix més de 150 anys, i que la seva empremta química té una durada de centenars d’anys.

La campanya demana a la població la reducció de la demanda de bosses de plàstic, que aquestes es reutilitzin el màxim possible i que no s’accepti plàstic i es demani l’aplicació de mesures alternatives, com el cabàs, el carret, els envasos reutilitzables, reciclables i de material compostable. A la campanya ‘La bossa o la vida’ també s’informa la població que la voluntarietat del cobrament de les bosses de plàstic acabarà el 31 de desembre de 2018 i que a partir d’aleshores el cobrament de les bosses serà obligatori i l’incompliment (la gratuïtat) podrà ser sancionat.

L’objectiu final, de cara a l’any 2025, és no superar el consum anual de 40 unitats per habitant als estats que són membres de la Unió Europea.


 

Categories: 

Relacionats

Article

Vídeo creat en el marc de la campanya "A Sant Feliu, dràstics amb els plàstics", impulsada per l'Oficina de Serveis Ambientals de l'Ajuntament en col·laboració amb els centres educatius de la xarxa Escoles + Sostenibles i entitats del municipi per conscienciar sobre la importància dels ecosistemes marins.

Article

Enguany se celebren 10 anys de la xarxa d’intercanvi Renova, una iniciativa d’intercanvi de la roba que ja no utilitzem, però que està en bon estat, i que promou el consum responsable, la prevenció de residus i la sostenibilitat.

Article

Mou-te pel zero! és una campanya impulsada per l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú conjuntament amb Go Zero Waste amb l’objectiu de promoure la reducció de residus i el comerç local a través de reptes a l’abast de tothom.

Butlletí