Viladecans inicia una prova pilot per reduir el consum de plàstics d’un sol ús al Mercat Municipal de la Constitució

29/11/2021 - 12:49

Des d’aquest 23 de de novembre, en el mercat municipal de la Constitució de Viladecans es posa en marxa una prova pilot, impulsada per la Diputació de Barcelona, per reduir el consum de plàstic d’un sol ús als mercats municipals de la província. En les darreres setmanes ja s’ha realitzat a Rubí i Manresa. L’objectiu de la campanya, que duu com a lema “Mercats sostenibles. Adéu als plàstics d’un sol ús!” i que s’inicia com a prova pilot a aquestes tres poblacions, és impulsar la sostenibilitat i reduir els residus de plàstics, especialment els d’un sol ús, mitjançant accions que fomentin la participació ciutadana i que involucrin els clients i els paradistes.

La presentació de la campanya, que ha tingut lloc aquest migdia en el Mercat Municipal de la Constitució, ha anat a càrrec de la diputada de Comerç de la Diputació de Barcelona, Ana Maria Martínez; el diputat d’Acció Climàtica de la Diputació, Xesco Gomar, i l’alcalde de Viladecans, Carles Ruiz.

Durant l’atenció als mitjans de comunicació, la diputada de Comerç de la Diputació de Barcelona, Ana Maria Martínez, ha explicat que és necessari «reflexionar sobre les nostres accions quotidianes, sobre quins petits gestos podem fer pel medi ambient, pel nostre planeta. Perquè el que fem avui, tindrà conseqüències en un futur. Perquè cal deixar un planeta en condicions per les futures generacions que vindran i perquè els nostres hàbits de consum ètics tenen impactes sostenibles al medi ambient». Per això, ha dit la diputada, «la Diputació de Barcelona ha posat en marxa un campanya de participació ciutadana en un espai important i cohesionador per la ciutat com són els mercats municipals».

Per la seva banda, el diputat d’Acció Climàtica, Xesco Gomar, ha assegurat que «no hi ha un Pla B pel medi ambient, és moment d’actuar  i és moment que les administracions públiques diguem a la gent què és el que hem de fer, és el moment de fer-ho amb la ciutadania i de convèncer a la ciutadania que gestionar els residus d’una altra manera no és una necessitat és una obligatorietat».

Finalment, l’alcalde de Viladecans, Carles Ruiz, ha destacat que accions com aquesta són un petit gest però alhora són molt importants «per la lluita contra el canvi climàtic com també ho és l’actitud del consumidor». Finalment, l’alcalde ha volgut també agrair la presència d’un grup d’alumnes de l’escola Goar de Viladecans, que també participen en aquest projecte, impulsat per la Diputació de Barcelona.

I és que aquest projecte  vol fer partícip a l’alumnat d’ESO dels instituts municipals, a través d’un projecte educatiu d’Aprenentatge i Servei (ApS), una innovadora metodologia educativa especialment dirigida als centres educatius, que combina l’adquisició de competències per part de l’alumnat amb un servei a la comunitat.

La fase d’aprenentatge tindrà lloc als instituts i la de servei principalment als mercats. D’aquesta manera, els joves descobriran els impactes que tenen els plàstics d’un sol ús i el model d’usar i llençar, sobre la salut i sobre el medi ambient; donaran a conèixer la campanya i participaran en la recollida i en l’anàlisi posterior de les dades; sensibilitzaran i animaran les seves famílies a participar en la campanya i estaran capacitats per plantejar alternatives de consum conscient i sostenible.

 

Consum responsable i sostenible als mercats municipals

La campanya duu com a lema “Mercats sostenibles. Adéu als plàstics d’un sol ús!” vol impulsar un model de comerç sostenible que comporti un consum responsable i sostenible als mercats municipals, situant-los com a agents de cohesió social i desenvolupament sostenible. En aquest sentit, la Diputació de Barcelona col·labora amb els ajuntaments de la província per fomentar la sostenibilitat en els mercats municipals. Actualment, la província de Barcelona compta amb 92 mercats municipals.

Es tracta d’una campanya per conscienciar la ciutadania sobre la importància de reduir residus, en especial plàstics, mitjançant l’ús de bosses de roba, envasos reutilitzables o el carretó en les compres alimentàries quotidianes, estimulant l’adhesió dels paradistes i la participació ciutadana. Amb aquesta campanya, a través de la Gerència de Serveis de Comerç i de la Gerència de Serveis de Medi Ambient, la Diputació de Barcelona vol transmetre els valors de que els mercats municipals son espais: sostenibles, integradors, responsables i saludables.

 

Accions de la campanya

Les accions de la campanya impliquen tant als paradistes com a la ciutadania d’una manera directa.

Es repartiran cartells (amb consignes alternatives a l’ús del plàstic) als paradistes perquè els disposin entre els productes. També es repartiran xapes identificatives de la campanya entre els paradistes.

Els paradistes donaran un passaport a cada persona que compri, que contindrà alguns consells i deu caselles que caldrà segellar. Per cada compra que es faci amb un envàs o bossa reutilitzable, s’aconseguirà un segell. És a dir, si el client fa servir el carro o el cabàs o bé porta els seus túpers, carmanyoles o bosses reutilitzables per a la fruita, verdura, llegum, carn o peix, etc, el paradista segellarà una casella. Quan s’aconsegueixin 10 segells, s’obtindrà una bossa de reixeta, que servirà per seguir fent les compres de forma sostenible.

En grups reduïts, i prèvia formació a l’institut, els estudiants donaran a conèixer la campanya i els motius pels quals és necessari deixar d’utilitzar plàstics d’un sol ús i participaran en l’anàlisi posterior de les dades recollides. Se’ls proporcionarà un dispensador de passaports i xapes d’identificació.

Web diba.cat/mercats_sostenibles, on es pot trobar els materials i informació sobre la campanya

 

Per què hem de dir “adeu” als plàstics d’un sol ús

El plàstic d’un sol ús té greus impactes sobre la salut i el medi ambient. Cada any se’n fabriquen al món més de 300 milions de tones i només se’n recicla un 10%. La resta acaba als abocadors, s’escampa a la natura o es converteix en microplàstics, que s’incorporaren a la cadena alimentària i poden provocar afectacions hormonals, neurològiques i oncològiques.

El consum humà genera diàriament grans quantitats de plàstics d’un sol ús, que triguen centenars o milers d’anys en degradar-se. Gran part d'aquests residus acaben al medi natural, al mar o, en el millor dels casos, en abocadors, ja que molts no es poden reciclar, i alliberen substàncies tòxiques al medi. Tot això té uns costos ambientals i econòmics enormes.

Des de l’inici de la seva comercialització, a mitjan segle XX, s’han fabricat uns 8.300 milions de tones de plàstic a tot el món. Es calcula que el 2050 al mar hi haurà més residus plàstics que peixos, aproximadament 1.000 milions de tones. Cada any acaben als oceans vuit milions de tones de residus plàstics, amb els quals es podria cobrir 15 vegades la superfície de Barcelona.

El 50% dels plàstics es produeixen a l’Àsia, principalment a la Xina. Espanya és el quart país de la Unió Europea amb més demanda de plàstics. Pràcticament, la meitat de tot el plàstic produït actualment és per a finalitats d'un sol ús. Això inclou ampolles, envasos d'aliments, bosses, etc., dels quals podríem prescindir, i optar per alternatives reutilitzables i fetes amb materials que respectin el medi ambient.

El Parlament Europeu va aprovar la prohibició dels plàstics d’un sol ús a partir del juliol de 2021, segons la directiva (UE) 2019/904 del Parlament Europeu i del Consell, de 5 de juny de 2019, relativa  a la reducció de l’impacte de determinats productes de plàstic en el medi ambient. Aquesta normativa insta els estats membres a adoptar mesures per a la reducció de residus plàstics, incentivant i fomentant els productes d’usos múltiples i produïts amb materials reutilitzables i reciclables.

 

El Mercats sostenibles 2030: espais d’oportunitats

La Diputació de Barcelona, conscient d’aquesta realitat, vol contribuir a la reducció de materials plàstics a nivell municipal, en especial els d’un sol ús, mitjançant la campanya “Mercats sostenibles”, que promou accions que fomentin la participació ciutadana i que involucrin diferents sectors de la societat.

Amb aquesta campanya, la Diputació de Barcelona a més reforça el seu compromís amb el  desenvolupament sostenible i es posiciona com a administració responsable amb els objectius del Pla de mandat d’aquesta institució, que estan plenament alineats amb l’Agenda 2030 i amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) com garantir modes de consum sostenibles; aconseguir municipis inclusius, segurs i sostenibles, reduir la generació de residus mitjançant el reciclatge, la reutilització i, sobretot, la prevenció; garantir la seguretat alimentaria, la millora de la nutrició i la promoció de l’agricultura sostenible; garantir una vida sana i promoure el benestar per a totes les persones; promoure el creixement econòmic sostenible, l’ocupació plena i productiva i el treball digne per a tothom i protegir els ecosistemes i aturar la pèrdua de la biodiversitat.

La campanya “Mercats Sostenibles” de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (PDS) número 8 “Promoure el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible, l’ocupació plena i productiva i el treball digne per a tothom”, número 12 “Producció i consum responsables” i el número 13 “Acció pel Clima”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.


 

Etiquetes: 

Relacionats

Article

49 equips participants i gairebé 20.000 € recaptats per entitats ambientals a la 6a edició de la cursa de plogging per excel·lència a Catalunya. Gràcies als participants s'ha alliberat una tona de deixalles a l’espai natural d’Osona pel que han passat.

Article

El projecte SOULFOOD recull l’experiència de productors agrícoles locals per tal de desenvolupar solucions digitals per lluitar contra el malbaratament alimentari.​

Article

Torna el R-Ciclajoguina, la campanya de reciclatge de joguines amb components electrònics. Va dirigida a nens i nenes d’educació primària de totes les escoles de la ciutat.​

Butlletí