Un curs escolar d’educació ambiental marcat pel Covid

Font: Mancomunitat de La Plana

06/08/2020 - 11:11

El Servei d’educació ambiental de la Mancomunitat La Plana finalitza el curs escolar 2019-2020 havent ofert assessorament al total de 16 centres educatius dels seus municipis.

Un curs més, el Servei s’ha centrat en dinamitzar l’educació ambiental a les escoles i als instituts, oferint assessorament individualitzat i recursos educatius a cadascun d’ells per donar continuïtat als projectes d’educació per a la sostenibilitat que desenvolupen.

La situació de pandèmia pel coronavirus, viscuda el darrer trimestre del curs escolar, ha obligat a ajornar les activitats presencials programades per la primavera i a plantejar noves metodologies d’aprenentatge amb eines telemàtiques. Ha estat una bona oportunitat per aturar-nos a pensar com podem fer front com a societat a les crisis actuals i futures, siguin sanitàries, econòmiques, socials o ambientals. L’educació ambiental és una eina imprescindible per ajudar-nos a analitzar i comprendre les problemàtiques a les quals ens enfrontem i, alhora, capacitar-nos per actuar i avançar cap a un món més just i sostenible.

Al llarg del curs s’han desenvolupat diversos projectes i, malgrat la situació de confinament, el Servei ha seguit operatiu i en contacte amb tots els centres educatius. Les principals han estat:

  • Dinamització de l’educació ambiental a les escoles. S’han iniciat i continuat projectes diversos, assessorant i acompanyant el professorat i també dinamitzant activitats amb l’alumnat. Els més destacats: hort i compostatge a diverses escoles, 14a Setmana de Medi Ambient de Folgueroles, activitats dins la Setmana europea de la  prevenció de residus com el taller escolar El menjar no es llença, projecte d’aprenentatge-servei ambiental a l’Institut de Tona i d’altres.
  • Nou projecte Què esmorzem / Què deixem. Emmarcat en el Pla supramunicipal de prevenció de residus municipals 2019-2022, posa l’atenció en la quantitat d’embolcalls que es generen en els esmorzars i promou la reflexió i l’acció a favor de la prevenció de residus. És una acció atractiva i comuna a tots els centres per avançar cap al residu zero. Es desenvolupa el novembre i hi participen 1400 alumnes de 7 centres educatius.
  • Nou recurs educatiu Com pots fer compost. Dossier pedagògic per educació primària, amb un recull d’activitats didàctiques per fer compost a l’escola, que té per objectiu principal potenciar la pràctica participativa de l’autocompostatge com a solució eficaç per gestionar els residus orgànics que es generen al centre. ENLLAÇ AL BLOC
  • Visites a les instal·lacions de tractament de residus. Estaven previstes 8 visites amb 335 alumnes però, per la situació viscuda, només s’ha pogut rebre 142 alumnes de 4 escoles. Aquesta activitat aproxima l’alumnat a la gestió dels residus i consciencia sobre la importància d’una bona recollida selectiva i una prevenció per obtenir millors resultats.
  • Bloc d’escoles. Al bloc s’hi recullen activitats i experiències dutes a terme per part de les escoles i instituts. Durant el confinament s’hi han publicat 12 reculls setmanals de recursos per fer des de casa (tallers, articles, notícies, consells, activitats...).
  • Celebració del Dia Mundial del Medi Ambient confinat. La proposta educativa Som sostenibles, a l’escola i a casa per celebrar el 5 de juny, ha comptat amb una gran participació per part de la majoria de centres. La proposta consisteix en un recull de reptes relacionats amb els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible, per promoure petites accions des de casa que contribueixin a millorar la salut del planeta.
  • Projectes ajornats degut a la situació d’alarma sanitària. Activitat Let’s Clean Up Europe i Projecte d’intercanvi virtual d’experiències al voltant dels residus amb escoles de Bolívia. Es preveu que tots dos es puguin programar de nou el curs vinent.

Es seguirà oferint assessorament a tots els centres que ho desitgin per avançar cap a una educació més sostenible i en la línia dels Objectius de Desenvolupament Sostenible marcats per l’Assemblea General de Nacions Unides.


Categories: 

Relacionats

Article

L’Ajuntament de Mollet del Vallès ha habilitat a l’escola Cal Músic un nou refugi bioclimàtic, que s’afegeix al primer creat al municipi, a l’escola Joan Salvat Papasseit. Els refugis bioclimàtics representen un espai d’alimentació per a espècies beneficioses, generant un hàbitat amb un equilibri ecosistèmic

Article

Nova temporada de les Jugatecambientals amb la celebració del 10è aniversari, que han congregat més de 250.000 participants en una dècada.

Article

L'alumnat i els centres educatius de Sant Joan Despí seran agents protagonistes en la lluita de la ciutat per mitigar els efectes del canvi climàtic i per transitar cap a un model més sostenible i ecològic

Butlletí