Plataforma Diagonal per a Tothom

Sostenible.cat
20/02/2011

La Plataforma Diagonal per a Tothom va nàixer el juliol de 2009 per tal d'influir en el procés participatiu obert per l'Ajuntament de Barcelona sobre la possible reforma de l'avinguda Diagonal. I els seus objectius van ara més enllà: busca impulsar un canvi global en la mobilitat del conjunt de la ciutat de Barcelona.

La Plataforma agrupa una dotzena d'entitats (trobareu el llistat més avall) representatives de diversos moviments, col·lectius i sensibilitats, amb la idea comuna d'aconseguir una mobilitat més sostenible, i el desig de contribuir-hi al debat ciutadà. Això, i l'exemple d'unitat que ha mostrat des de la seva creació han estat els motius per fer-la mereixedora d'un dels Premis Acció 21 2010.

Amb ella iniciem l'especial de reportatges sobre les iniciatives premiades que Sostenible.cat ofereix als seus lectors cada any. 

Per una Diagonal més amable

L'objectiu fonamental de la Plataforma era donar arguments a favor de les propostes més sostenibles del referèndum sobre la Diagonal de Barcelona i aconseguir així la implicació dels votants potencials. El punt de partida era la situació actual de congestió de trànsit, contaminació atmosfèrica i acústica i, com a conseqüència, una baixa qualitat de vida en tota aquesta zona de Barcelona. A això cal sumar-hi l'accidentalitat, la lentitud del carril bus actual i la mancança d'espais verds i de passeig.

L'aposta doncs era recuperar aquesta via com a un espai amable per les persones, que permetés passejar, conviure, comprar i estar-hi. I per a això donaven suport a una reducció del trànsit de vehicles privats i una millora les alternatives més sostenibles, com l'autobús i el tramvia, i més espai per a vianants i bicicletes. En conjunt, una combinació de valors ambientals, socials i de seguretat. I no només per a la Diagonal, sinó per al conjunt de la ciutat.

Una de les accions amb més ressó va ser la demostració que van fer al mes de maig per comparar la capacitat de la mobilitat sostenible amb els vehicles privats. El resultat és una coneguda sèrie de fotografies que mostren que per encabir 200 persones poden ser necessaris un número igual de cotxes, o només dos autobusos, o un sol comboi de tramvia. (També es pot veure la demostració en vídeo).

El fracàs del referèndum
El resultat de la consulta, que finalment va comptar amb una baixa participació (poc més del 12%), va ser aclaparador: pràcticament el 80% dels qui van votar van triar mantenir la Diagonal tal i com està ara.

Un fracàs doncs per als defensors d'un nou model de mobilitat i de ciutat, però amb tot un seguit d'explicacions que van més enllà. Segons Ricard Riol, membre de la Plataforma, un dels problemes de base va ser l'excessiva complexitat tècnica de la consulta, i la dificultat per fer entendre a la ciutadania com podria ser el resultat real. I, a més, hi va haver un alt grau de politització del referèndum, una gran simplificació (es va plantejar gairebé com una qüestió estètica) i un context molt desfavorable: la mateixa setmana del referèndum es va anunciar la retallada de sous als funcionaris, i això fa pensar que part dels vots eren més en contra del govern que no pas realment sobre les opcions de la Diagonal.

En qualsevol cas, l'oportunitat es va perdre, però la Plataforma no llença la tovallola.

D'ara endavant, seguir conscienciant
La Plataforma té previst continuar realitzant accions de conscienciació pública, i no només sobre la Diagonal, sinó sobre el replantejament de la trama viària del conjunt de la ciutat de Barcelona. Sense deixar de banda l'aspiració, però, a reformar la Diagonal, "perquè això seria una vertadera palanca de canvi en l'ordenació urbana.

D'entrada, per ara, la Plataforma Diagonal per a Tothom buscarà influir en la propera campanya electoral, mirant d'aconseguir que els diversos partits incloguin als programes propostes concretes sobre mobilitat sostenible, transport col·lectiu i carrils bici.

Les entitats que conformen la Plataforma són:
L'Associació de Patinadors de Barcelona (APB), el BicicletA Club de Catalunya (BACC), Catalunya Camina (Associació per la Defensa dels Drets dels Vianants), la Coordinadora Catalana d'Usuaris de la Bicicleta (CCUB), CCOO de Catalunya, Ecologistes en Acció de Catalunya, Greenpeace, la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), l'Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya (OCUC), l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Prevenció d'Accidents de Trànsit (P(A)T) i UGT.

 

Relacionats

Article
Antoni Jurjo i Elisabet Franquesa, en imatge d’arxiu

Antoni Jurjo i Elisabet Franquesa, en imatge d’arxiu

L’Ajuntament de Vic, associat a la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta, vol impulsar que totes les persones que disposin de bicicleta o patinet tinguin identificat el seu vehicle, atès els avantatges de seguretat en els aparcaments a l’espai urbà que això representa.

Article

La recollida es fa en dos camions que recorren la comarca, de dilluns a dissabte, de 7h a 14:30h. L’empresa  avisa a la residència i el personal ha de treure les bosses ben lligades al carrer  i posar-les al contenidor que porten els operaris, sense que aquests hagin de manipular-les. Si tenen un contenidor propi, l’han de treure fins el punt acordat.

Article

Durant l’any 2019, els paretans i les paretanes van recollir un total de 4.985 kg de piles, 4.515 kg mitjançant els contenidors a la via pública de l’empresa ECOPIL, i 470 kg que es van dipositar directament a la deixalleria. Aquestes xifres suposen el reciclatge de 250 grams de piles per habitant i any, és a dir, prop de 30 piles AAA.

Butlletí