Plataforma Diagonal per a Tothom

Sostenible.cat
20/02/2011

La Plataforma Diagonal per a Tothom va nàixer el juliol de 2009 per tal d'influir en el procés participatiu obert per l'Ajuntament de Barcelona sobre la possible reforma de l'avinguda Diagonal. I els seus objectius van ara més enllà: busca impulsar un canvi global en la mobilitat del conjunt de la ciutat de Barcelona.

La Plataforma agrupa una dotzena d'entitats (trobareu el llistat més avall) representatives de diversos moviments, col·lectius i sensibilitats, amb la idea comuna d'aconseguir una mobilitat més sostenible, i el desig de contribuir-hi al debat ciutadà. Això, i l'exemple d'unitat que ha mostrat des de la seva creació han estat els motius per fer-la mereixedora d'un dels Premis Acció 21 2010.

Amb ella iniciem l'especial de reportatges sobre les iniciatives premiades que Sostenible.cat ofereix als seus lectors cada any. 

Per una Diagonal més amable

L'objectiu fonamental de la Plataforma era donar arguments a favor de les propostes més sostenibles del referèndum sobre la Diagonal de Barcelona i aconseguir així la implicació dels votants potencials. El punt de partida era la situació actual de congestió de trànsit, contaminació atmosfèrica i acústica i, com a conseqüència, una baixa qualitat de vida en tota aquesta zona de Barcelona. A això cal sumar-hi l'accidentalitat, la lentitud del carril bus actual i la mancança d'espais verds i de passeig.

L'aposta doncs era recuperar aquesta via com a un espai amable per les persones, que permetés passejar, conviure, comprar i estar-hi. I per a això donaven suport a una reducció del trànsit de vehicles privats i una millora les alternatives més sostenibles, com l'autobús i el tramvia, i més espai per a vianants i bicicletes. En conjunt, una combinació de valors ambientals, socials i de seguretat. I no només per a la Diagonal, sinó per al conjunt de la ciutat.

Una de les accions amb més ressó va ser la demostració que van fer al mes de maig per comparar la capacitat de la mobilitat sostenible amb els vehicles privats. El resultat és una coneguda sèrie de fotografies que mostren que per encabir 200 persones poden ser necessaris un número igual de cotxes, o només dos autobusos, o un sol comboi de tramvia. (També es pot veure la demostració en vídeo).

El fracàs del referèndum
El resultat de la consulta, que finalment va comptar amb una baixa participació (poc més del 12%), va ser aclaparador: pràcticament el 80% dels qui van votar van triar mantenir la Diagonal tal i com està ara.

Un fracàs doncs per als defensors d'un nou model de mobilitat i de ciutat, però amb tot un seguit d'explicacions que van més enllà. Segons Ricard Riol, membre de la Plataforma, un dels problemes de base va ser l'excessiva complexitat tècnica de la consulta, i la dificultat per fer entendre a la ciutadania com podria ser el resultat real. I, a més, hi va haver un alt grau de politització del referèndum, una gran simplificació (es va plantejar gairebé com una qüestió estètica) i un context molt desfavorable: la mateixa setmana del referèndum es va anunciar la retallada de sous als funcionaris, i això fa pensar que part dels vots eren més en contra del govern que no pas realment sobre les opcions de la Diagonal.

En qualsevol cas, l'oportunitat es va perdre, però la Plataforma no llença la tovallola.

D'ara endavant, seguir conscienciant
La Plataforma té previst continuar realitzant accions de conscienciació pública, i no només sobre la Diagonal, sinó sobre el replantejament de la trama viària del conjunt de la ciutat de Barcelona. Sense deixar de banda l'aspiració, però, a reformar la Diagonal, "perquè això seria una vertadera palanca de canvi en l'ordenació urbana.

D'entrada, per ara, la Plataforma Diagonal per a Tothom buscarà influir en la propera campanya electoral, mirant d'aconseguir que els diversos partits incloguin als programes propostes concretes sobre mobilitat sostenible, transport col·lectiu i carrils bici.

Les entitats que conformen la Plataforma són:
L'Associació de Patinadors de Barcelona (APB), el BicicletA Club de Catalunya (BACC), Catalunya Camina (Associació per la Defensa dels Drets dels Vianants), la Coordinadora Catalana d'Usuaris de la Bicicleta (CCUB), CCOO de Catalunya, Ecologistes en Acció de Catalunya, Greenpeace, la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), l'Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya (OCUC), l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Prevenció d'Accidents de Trànsit (P(A)T) i UGT.

 

Relacionats

Article

A partir del dissabte 3 d’octubre la via Laietana, l’eix Sants-Creu Coberta, el passeig de Sant Joan i el carrer de Pi i Margall estaran tallats al trànsit cada cap de setmana. L’alcaldessa, Ada Colau, ha anunciat que l’Ajuntament farà permanents alguns dels talls programats durant el desconfinament de la crisi del coronavirus, en el marc del programa Obrim carrers que va quedar en punt mort arran de l’estat d’alarma.

Article

El pròxim mes de setembre es posarà en marxa el projecte SAVE THE HOMES per a facilitar als ciutadans i ciutadanes de València una sèrie de millores en el confort dels seus habitatges a través de la seua rehabilitació energètica. Per a dur-ho a terme s'ha constituït de manera estratègica un consorci conformat per l'Ajuntament de València, mitjançant l'Oficina de l'Energia; el Consell General de Col·legis d'Administradors de Finques de la Comunitat Valenciana i la Generalitat Valenciana, via la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, a través de l'Institut Valencià de l'Edificació (IVE). El projecte tindrà una duració de 3 anys i comptarà amb un finançament europeu de prop d’1,6 milions d'euros. 11 socis de quatre països europeus estaran involucrats.

Article

Els treballs, emmarcats en el conveni de custòdia fluvial, han consistit  en l’aplicació de tècniques de bioenginyeria, com el deflector Krainer, en col·laboració amb alumnes de l’INS Castellar de Paisatgisme i Medi Rural, així com altres actuacions complementàries com  la retirada de deixalles, l’eliminació d’espècies vegetals invasores (principalment la canya americana i la Cortaderia selloana), i la plantació d’espècies vegetals autòctones emprantfeixina viva, entre d’altres.

Butlletí