Mataró se suma al projecte de ciència ciutadana AtmOOs per conèixer la mobilitat dels escolars i millorar recorreguts

25/05/2022 - 13:51

Consisteix a introduir a l’App o al web www.atmoos.com els desplaçaments d’anada i tornada a l’escola, dades que permetran a l’Ajuntament prendre millors decisions sobre la mobilitat. L’alumnat i les famílies podran participar activament informant sobre punts del recorregut que considerin conflictius o que necessitin millores.

AtmOOs és un projecte de ciència ciutadana vehiculat a través dels centres educatius que combina l’ús de les noves tecnologies amb l’àmbit de la sensibilització ambiental i les plataformes de difusió del coneixement. El sistema facilita conèixer els hàbits de mobilitat de l’alumnat, així com les emissions associades que afecten a la qualitat de l’aire.

L’Ajuntament, a través de l’empresa Thigis que ha desenvolupat l’aplicació, ofereix als centres escolars de Mataró participar en aquesta iniciativa, que va néixer a Barcelona com a prova pilot al 2018 i ja han implantat diferents municipis. Quatre centres educatius de la ciutat ja s’han sumat a la iniciativa i han començat a treballar-hi. Es tracta de les escoles La Llàntia, Cor de Maria, Valldemia i El Turó.

La participació es realitza a través del web del projecte www.atmoos.com, que està a adaptada per al seu ús en dispositius mòbils, o mitjançant l’App per a Android disponible a Google Play. Cada persona usuària disposa d’una contrasenya per accedir tants cops com vulgui al seu perfil, des d’on podrà:
 

  • Entrar els seus recorreguts d’anada i tornada a l’escola, que permetran crear una radiografia de la xarxa de desplaçaments.
  • Informar sobre punts conflictius relacionats amb la mobilitat.
  • Fer una enquesta sobre la mobilitat i la qualitat de l’aire locals.

L’aplicació pot ser utilitzada directament per l’alumnat de cicle superior de primària (5è i 6è), ESO, batxillerat o cicles formatius. En el cas dels escolars més petits es demana que les dades les entrin les famílies. Tota la informació que es genera a través de la participació és anònima.


En el marc del projecte Camins escolars segurs

La posada en marxa d’AtmOOs s’emmarca en el projecte de Camins escolars, a través del qual es defineixen itineraris segurs de les principals rutes d’accés als centres educatius perquè els infants puguin anar sols a l’escola, fomentant així la seva autonomia i també una activitat física diària que, entre altres, ajuda a disminuir l’obesitat infantil.

Les dades generades per la participació a AtmOOs poden ser analitzades per l’alumnat en el marc de les diferents activitats pedagògiques que impulsin els centres i, sobretot, ofereixen als tècnics municipals informació molt valuosa per a la gestió de la mobilitat associada a cada centre educatiu.  En aquest sentit, serviran per promoure actuacions que facilitin l’accés a les escoles en modes de mobilitat activa (a peu, patinet i bicicleta), ajudant els infants a ser més autònom en els seus trajectes.

Aquesta eina i les diferents actuacions que s’hi puguin desenvolupar busquen contribuir a recuperar l’espai públic com a lloc de relació, de joc, d’aprenentatge, d’experiència i de convivència.


 

Municipis: 
MaresmeMataró
Etiquetes: 

Relacionats

Article

El Pla per a l’eficiència i la transició energètica té tres eixos d’intervenció: el de les infraestructures; el de l’assessorament i l’acompanyament a les empreses en aquest procés de transició; i el de la fiscalitat a través de diferents bonificacions aplicables a impostos i taxes relacionades amb l’activitat econòmica que inclogui mesures de millora energètica. El Consell Econòmic i Social de Mataró ha prioritzat i donat suport a aquest Pla per la pressió que el sector empresarial està patint pels costos de fabricació i per la inestabilitat a l’alça dels preus dels subministraments, especialment de l’energia i el gas.

Article

En una activitat promoguda per l'AMB, i amb el suport de Biciclot i Canvis en Cadena, les famílies s'organitzen per establir rutes segures en bicicleta cap als centres educatius. Aquest any, l'experiència es duu a terme en escoles de Montcada i Reixac, Viladecans i Barcelona. L'acompanyament durant el trajecte es complementa amb xerrades i formacions, així com una app mòbil que facilita l'organització de les rutes.

Article

L’activitat “Camins Escolars” torna un curs més per fomentar que els infants vagin a l’escola a peu i de forma autònoma

Butlletí