ISGlobal publica un còmic sobre la cerca d’un nou model urbà per Barcelona

Font: ISGlobal

03/06/2021 - 12:04

La novel·la gràfica Redibuixar Barcelona es recolza en l’evidència científica per tractar temes com la contaminació atmosfèrica, el soroll o el sedentarisme a la ciutat

Barcelona es troba immersa en un procés de recerca i definició d'un nou model urbà que té paral·lelismes amb el que fa 160 anys va portar a la creació de l'Eixample de Cerdà. Aquesta és la tesi principal d'un còmic publicat l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), centre impulsat per Fundació "la Caixa", que porta el títol de Redibuixar Barcelona i el subtítol "De Cerdà a les superilles: A la recerca d'un nou model urbà".

Redibuixar Barcelona acompanya la Clàudia, una dona jove amb dos fills petits, en un procés que primer la porta a informar-se sobre els efectes de determinades exposicions ambientals sobre la salut i, finalment, la motiva a convertir-se en activista en favor d'un canvi de model urbà.

"Es tracta d'una història de ficció basada en evidències científiques i en circumstàncies actuals. Per això hi apareixen persones reals, com els investigadors d'ISGlobal Mark Nieuwenhuijsen, Maria Foraster o Jordi Sunyer, que aporten rigor a el relat. Per la resta, la història que es narra podria ser la de qualsevol de les famílies involucrades en els diversos moviments que actualment reivindiquen un model urbà més sostenible i saludable", explica Pau Rubio, coordinador de Comunicació a ISGlobal i autor de el text.

"La llavor des de la qual va créixer aquest projecte és la idea que Barcelona s'enfronta actualment a un déjà vu: està encotillada per uns límits físics que no li permeten seguir expandint-se i encara es regeix per un model perjudicial per a la salut de les persones que l'habiten, com va passar al segle XIX", afegeix Pau Rubio.

El còmic aborda assumptes com les conseqüències de la contaminació atmosfèrica, el soroll o el sedentarisme per a la salut, així com les repercussions que pot tenir la planificació urbana i de la mobilitat. Al llarg de les seves 64 pàgines també apareixen els orígens de la trama Cerdà o els moviments socials que reivindiquen una ciutat menys centrada en el cotxe, amb la pandèmia i el confinament com a teló de fons.

El format digital ha permès incorporar recursos addicionals, com ara vídeos, gràfics interactius o enllaços a pàgines web amb informació extra.

"La principal dificultat d'aquest projecte estava en trobar l'equilibri entre el rigor científic i un format de còmic destinat a l'entreteniment per intentar arribar a el major nombre de persones possible", argumenta Andrea Lucio, il·lustradora de l'obra.

 

Un webcòmic gratuït

Redibuixar Barcelona es publica inicialment com webcòmic gratuït en tres idiomes: castellà, català i anglès. Està disponible per a la seva lectura i descàrrega gratuïtes a redibuixarbarcelona.isglobal.org.

Més endavant, el còmic es podrà descarregar també des del portal educatiu EduCaixa.

 

Sobre els autors

Andrea Lucio és doctora en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i il·lustradora professional. És autora de les novel·les gràfiques Iaioflautas; Un regalo para Kushbu; Homenatge a Catalunya o Arde Madrid. Com a freelance ha col·laborat publicacions com New Internationalist, The Hindu, Surreal Comics, Pikara Magazine, Dossier Crític o La Directa.

Pau Rubio és periodista. Ha col·laborat amb mitjans com Informació, Diario de Mallorca, El Mundo o Panenka. És autor dels llibres Coses que feia el meu avi i La longitud del olvido. Des de l'any 2011 treballa a ISGlobal, on actualment exerceix de coordinador de Comunicació.

 

Relacionats

Article

El projecte EdiCitNet, finançat per la Unió Europea i amb una durada prevista de 5 anys, va néixer amb l'objectiu de demostrar que la implementació d'infraestructures verdes no ornamentals pot augmentar la producció sostenible d'aliments a nivell local, així com regenerar espais urbans apostant per una millora de la inclusió social.  Sant Feliu és l'únic municipi participant de l'estat espanyol.

Article

Actualment, Barcelona compta amb 113 espais de subministrament elèctric amb 896 punts de recàrrega de vehicles elèctrics. Una nova regulació municipal, pionera a l'Estat, te l'objectiu de multiplicar per sis aquests espais en els pròxims deu anys per promoure una mobilitat més sostenible i menys contaminant. Per fer-ho possible, s'ubicaran diferents instal·lacions per la recàrrega o intercanvi de bateries elèctriques en aparcaments en calçada i soterrats, centres comercials, benzineres, tallers o concessionaris d'automòbils.

Article

A partir del passat dimarts la velocitat està limitada a 30 km/h en la major part de vies de la ciutat. La mesura s’emmarca en el Pacte per la Mobilitat, el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible i l’estratègia Mataró pel Clima, i dona compliment a la modificació del Reglament General de Circulació de la Direcció General de Trànsit, tot plegat per aconseguir una ciutat més segura i amb menys contaminació atmosfèrica i acústica.

Butlletí