El 95% de la ciutadania de Barcelona està a favor de més transport públic i prop d'un 80% de més espai per als vianants

Font: Ajuntament de Barcelona

27/07/2020 - 14:23

Així ho recull el Baròmetre semestral corresponent al mes de juliol de 2020, que s’ha elaborat a partir de 805 entrevistes telefòniques fetes entre el 3 i el 13 de juliol. El 94,7% dels enquestats veu positiu fomentar el transport públic, el 77,9% -vuit de cada deu- està d’acord amb l’ampliació de l’espai per vianants, i un 57,9% es mostra també partidari de construir més carrils bici.

El Baròmetre és una enquesta de periodicitat semestral prevista en el Pla d’Estudis Sociològics de l’Ajuntament de Barcelona que, en aquesta edició està dedicada a aspectes vinculats a la pandèmia de la Covid-19 i algunes de les seves conseqüències, com ara el canvi d’hàbits en la mobilitat.

Per dur-lo a terme  s’ha preguntat a la ciutadania pel seu grau d’acord amb diverses mesures per regular el futur de la mobilitat i de l’espai públic a la ciutat.

El 94,7% dels enquestats veu positiu fomentar el transport públic, el 77,9% -vuit de cada deu- està d’acord amb l’ampliació de l’espai per vianants, i un 57,9% es mostra també partidari de construir més carrils bici.

Descens en la mobilitat i canvi de tendència

La crisi sanitària generada per la covid-19, sumada a la fi del període escolar i a la implementació del treball a distància, ha comportat un descens significatiu en els viatges de mobilitat obligada.

Només el 38,2% dels entrevistats es desplacen actualment per motius de feina i estudis. De les persones que ara no es desplacen, un 44,8% sí que ho feien abans del confinament: són els estudiants, que han finalitzat les classes, i persones que han deixat d’assistir presencialment al seu lloc de treball, fonamentalment entre 25 i 55 anys.

Alhora, hi ha hagut canvis en l’ús dels mitjans de transport utilitzats per anar al lloc habitual de treball o a estudiar.

El 50,2% dels enquestats, que es desplaçaven per feina o estudis, utilitzaven el transport públic ferroviari, el metro i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya/Rodalies RENFE, abans de la pandèmia i ara la xifra es redueix al 33,3%. El percentatge de persones que van amb bus ha passat del 24,3% al 20,2%. En canvi, les persones que van a peu creixen del 16,8% d’abans als 19,2% d’ara, i també la bicicleta particular, que passa del 6,5% al 8,1%. L’ús del cotxe –del 13,6% al 28,9%– i l’ús de la moto –del 9,7% al 15,1%– també pugen.

Finalment, en relació a la valoració de la gestió de l’emergència sanitària, el Baròmetre constata que gairebé un 70% de la ciutadania aprova la tasca realitzada per l’Ajuntament i la situa en la franja de molt bona, bona, normal o regular.


 

Relacionats

Notícia

La zona de baixes emissions (ZBE) va entrar en vigor l’1 de gener de 2020 amb l’objectiu de reduir la contaminació atmosfèrica i el volum del trànsit a la ciutat. Amb l’emergència sanitària per la covid-19 es va ajornar l’inici del règim sancionador, previst inicialment per a l’1 d’abril, als vehicles que no siguin aptes per circular per la ZBE en els horaris establerts. Les infraccions se sancionaran amb multes a partir de 100 euros, i poden incrementar-se en un 30% en cas de reiteració.

Notícia

MAN fabricarà 30 estàndard i Evobús 16 articulats, per valor de 20,1 milions d’euros, i els lliuraran el primer trimestre del 2021

Notícia

Aquesta setmana s’han iniciat les proves de circulació d’un bus elèctric que fa l’itinerari de la línia Olesa – Esparreguera i que connecta amb FGC. Les proves s’estan fent amb el bus elèctric Solaris Urbino de 12 metres de longitud del Grup Direxis

Butlletí