El 95% de la ciutadania de Barcelona està a favor de més transport públic i prop d'un 80% de més espai per als vianants

Font: Ajuntament de Barcelona

27/07/2020 - 14:23

Així ho recull el Baròmetre semestral corresponent al mes de juliol de 2020, que s’ha elaborat a partir de 805 entrevistes telefòniques fetes entre el 3 i el 13 de juliol. El 94,7% dels enquestats veu positiu fomentar el transport públic, el 77,9% -vuit de cada deu- està d’acord amb l’ampliació de l’espai per vianants, i un 57,9% es mostra també partidari de construir més carrils bici.

El Baròmetre és una enquesta de periodicitat semestral prevista en el Pla d’Estudis Sociològics de l’Ajuntament de Barcelona que, en aquesta edició està dedicada a aspectes vinculats a la pandèmia de la Covid-19 i algunes de les seves conseqüències, com ara el canvi d’hàbits en la mobilitat.

Per dur-lo a terme  s’ha preguntat a la ciutadania pel seu grau d’acord amb diverses mesures per regular el futur de la mobilitat i de l’espai públic a la ciutat.

El 94,7% dels enquestats veu positiu fomentar el transport públic, el 77,9% -vuit de cada deu- està d’acord amb l’ampliació de l’espai per vianants, i un 57,9% es mostra també partidari de construir més carrils bici.

Descens en la mobilitat i canvi de tendència

La crisi sanitària generada per la covid-19, sumada a la fi del període escolar i a la implementació del treball a distància, ha comportat un descens significatiu en els viatges de mobilitat obligada.

Només el 38,2% dels entrevistats es desplacen actualment per motius de feina i estudis. De les persones que ara no es desplacen, un 44,8% sí que ho feien abans del confinament: són els estudiants, que han finalitzat les classes, i persones que han deixat d’assistir presencialment al seu lloc de treball, fonamentalment entre 25 i 55 anys.

Alhora, hi ha hagut canvis en l’ús dels mitjans de transport utilitzats per anar al lloc habitual de treball o a estudiar.

El 50,2% dels enquestats, que es desplaçaven per feina o estudis, utilitzaven el transport públic ferroviari, el metro i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya/Rodalies RENFE, abans de la pandèmia i ara la xifra es redueix al 33,3%. El percentatge de persones que van amb bus ha passat del 24,3% al 20,2%. En canvi, les persones que van a peu creixen del 16,8% d’abans als 19,2% d’ara, i també la bicicleta particular, que passa del 6,5% al 8,1%. L’ús del cotxe –del 13,6% al 28,9%– i l’ús de la moto –del 9,7% al 15,1%– també pugen.

Finalment, en relació a la valoració de la gestió de l’emergència sanitària, el Baròmetre constata que gairebé un 70% de la ciutadania aprova la tasca realitzada per l’Ajuntament i la situa en la franja de molt bona, bona, normal o regular.


 

Relacionats

Article
Foto: Pep Herrero. TMB

Foto: Pep Herrero. TMB

El Pla de Mobilitat Urbana pretén aconseguir que l'ús del transport públic passi del 37,33% actual a una quota del 41,25% en quatre anys.

Notícia

Els entorns de 155 centres educatius seran espais amb menys cotxes i, amb les actuacions previstes fins al 2022, es convertiran en llocs de trobada amb menys contaminació, més saludables i agradables. Les intervencions inclouen reduir el nombre de carrils i la velocitat de circulació, crear espais plaça amb elements de joc, reforçar la senyalització i instal·lar elements de seguretat. ​

Entrevista

Helena Vilardell és mestra, vicepresidenta d’Osona amb bici, i impulsora de Canvis en Cadena. Des d’aquesta última entitat ha contribuït a promoure el bicibús, una iniciativa de mobilitat sostenible i inclusiva adreçada al món escolar. En aquesta entrevista explica els beneficis d’aquesta fórmula de transport i aclareix algunes qüestions relatives a la seva implementació.

Butlletí