'Citélib by Ha:com' un programa de vehicles elèctrics, vinculat al transport públic, a Grenoble

Redacció
07/07/2014 - 00:00
70 vehicles elèctrics ultracompactes Toyota i-Road i Toyota COM seran part d'un programa de vehicles compartits, per promoure la connectivitat entre el transport públic i el transport personal.

A l'octubre de 2014, Grenoble, França, oferirà als seus ciutadans un nou programa de vehicles compartits, anomenat 'Citélib by Ha:mo'. En connexió amb la infraestructura informàtica del sistema de transport públic, 'Citélib by Ha:mo' complementarà a Citélib, el servei actual de vehicles compartits de Grenoble, i permetrà als usuaris recollir un dels 70 nous petits vehicles elèctrics en un punt i deixar-lo en un altre.

Així doncs, ‘Citélib by Ha:com' ha permès incorporar 70 vehicles elèctrics ultracompactes Toyota i-Road i Toyota COMS, i al voltant de 30 estacions de càrrega desenvolupades i gestionades per Sodetrel, filial d'EDF, durant un període de tres anys. Es durà a terme gràcies a una aliança entre Grenoble i l'Àrea Metropolitana de Grenoble-Alps, la companyia energètica francesa EDF, Toyota i Citélib, un operador local de vehicles compartits.

El projecte també pretén fomentar la interconnexió entre els diferents modes de transport públic (tramvia, autobús, tren) i una nova classe de mobilitat personal, basada en vehicles compactes que no ocupen tant espai com un vehicle normal.

La idea bàsica és poder recórrer amb cotxe els primers o últims quilòmetres del viatge, i per tant oferir més flexibilitat i estalvi de temps, a més de reduir la congestió de trànsit i millorar la qualitat de l'aire en els centres urbans.

'Citélib by Ha: mo' vol donar resposta a reptes de mobilitat i ambientals
Segons diversos estudis, el temps mitjà diari de desplaçament a Europa és d'entre 40 i 50 minuts. Les noves tecnologies de la informació, combinades amb solucions de mobilitat innovadores, comencen a fer possible una mobilitat urbana més flexible, i sens dubte constituiran el moll de l'os de les ciutats intel·ligents del futur, les que anomenem smart cities.

La forma d'utilització vol ser senzilla: Imagina que viatges en tramvia i necessites un altre vehicle per finalitzar el teu desplaçament, per utilitzar 'Citélib by Ha:mo', només cal treure el telèfon intel·ligent durant el viatge. Amb una aplicació, pots visualitzar els i-Road disponibles a la teva parada habitual. Amb només uns clics, pots fer una reserva i pagar. A més, mitjançant una altra aplicació, pots veure l'estat del trànsit i el transport públic abans de baixar, per poder planificar l'itinerari. En baixar del tramvia, només cal passar el telèfon per l'estació de càrrega per desbloquejar un i-Road.

Un projecte basat en la col·laboració
Aquest servei permetrà una avaluació realista i exhaustiva del potencial d'aquesta nova forma de mobilitat. 'Aquesta Àrea Metropolitana sempre ha estat oberta a la innovació", explica Christophe Ferrari, president de l'Àrea metropolitana de Grenoble-Alpes'. 'Pel que fa a l'escala es refereix, s'ajusta perfectament a aquest tipus de prova, i en Grenoble tenim la tradició de arriscar-nos a fer coses. La pròpia col·laboració entre nosaltres, Toyota, EDF i Citélib, un operador local de vehicles compartits, és també en si mateixa una innovació a França', ha afegit. 'Per a la nostra comunitat, és una gran oportunitat per provar, durant tres anys i de forma exclusiva a Europa, una nova manera de mobilitat que no només és innovadora sinó també econòmica i ecològica'.

Donada l'escala i la complexitat d'aquest projecte integral, les aliances i col·laboracions han resultat clau per a l'èxit; entre els socis del projecte, és clar, però també amb les comunitats locals.

En aquest sentit, EDF aporta al voltant de 30 estacions de càrrega al projecte, però també més de mig segle d'experiència en el desenvolupament de sistemes de mobilitat elèctrics, tant pel que fa a tecnologia de bateries com a la gestió d'infraestructures de càrrega. Toyota subministra els 70 vehicles elèctrics ultracompactes emprats en el projecte: el Toyota COMS (una plaça, 4 rodes i un petit maleter darrere) i el Toyota i-ROAD (dues places, 3 rodes amb tecnologia d'inclinació activa ‘Active Lean'). Quatre i-ROAD equivalen a la petjada ecològica d'un sol cotxe. Toyota està desenvolupant així mateix un sistema de gestió de dades per a la visualització i reserva dels vehicles. El sistema s'integrarà amb el sistema informàtic de transport existent a Grenoble per oferir planificació de rutes amb diferents modes de transport des d'un smartphone.

Citélib va ser escollida per la seva trajectòria, amb més de deu anys d'experiència en la gestió de programes de vehicles compartits a la regió. Els ciutadans de l'Àrea Metropolitana de Grenoble ja poden fer reserves en Citélib by Ha:mo. Si es registren ja aquest estiu, rebran vals de temps per utilitzar el servei en el futur, a partir de la posada en marxa, a l'octubre.

Etiquetes: 

Relacionats

Article

El ple ha acordat l'adhesió a la Xarxa Metropolitana de Refugis Climàtics

Article

El Consistori reforça el seu compromís amb el desenvolupament sostenible a través de la seva adhesió al Pla d'Acció de Compra Pública Verda de la Generalitat de Catalunya 2022-2025

Article

La instal·lació de la xarxa de calor amb combustible renovable ha durat quatre mesos

Butlletí