Barcelona vol que 8 de cada 10 desplaçaments l'any 2024 es facin amb mitjans sostenibles

02/11/2020 - 10:37
Foto: Pep Herrero. TMB

Foto: Pep Herrero. TMB

El Pla de Mobilitat Urbana pretén aconseguir que l'ús del transport públic passi del 37,33% actual a una quota del 41,25% en quatre anys.

Arribar a les xifres més altes assolides fins ara quant a desplaçaments realitzats amb mitjans sostenibles. Aquesta és la fita que es marca el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024 que va presentar ahir el govern de l'Ajuntament de Barcelona. A la sessió plenària del Pacte per la Mobilitat (que integren prop de cent entitats) es van revelar els eixos bàsics del PMU.

L'aspiració del govern municipal és incrementar els percentatges de desplaçaments amb modes actius (transport públic, anar a peu i en bicicleta), fins que arribin a sumar més del 80% del total, alhora que disminueix l'ús del vehicle privat.  

El transport públic, primera opció

Dintre d'aquest repartiment, el gruix dels trasllats dels barcelonins es faria en transport públic, que passaria del 37,33% actual al 41,25%. El seguirien els desplaçaments a peu (pujant des del 34,35% actual fins al 35,27% de la quota modal) i s'hi sumarien els que es realitzen en bicicleta (la intenció és que arribin al 5%, en comptes del 2,28% que registren en aquests moments).

I mentre s’albira que la suma d'aquestes modalitats se situï a prop del 82% de la mobilitat total, també es pretén baixar la quota dels viatges en vehicle privat (del 26,04% al 18,48%).

Més carrils bus i altres mesures

El pla fixa cinc grans àmbits (mobilitat segura, sostenible, saludable, equitativa i mobilitat intel·ligent) i quatre reptes principals: garantir el dret a la mobilitat, vetllar per la salut i la seguretat de les persones, contribuir a la recuperació de l'activitat econòmica i comercial, combatre la crisi climàtica i millorar la qualitat de l'aire.

Algunes de les mesures proposades per aconseguir els objectius establerts en l'àmbit del transport públic són l'extensió dels carrils bus de connexió a l'àmbit metropolità; la construcció d'estacions intermodals de bus i ferroviàries (Sants i la Sagrera); la construcció de 70 nous km de carrils bus; l'extensió del bus a demanda o assolir la màxima accessibilitat, comoditat i seguretat al metro.

El document presentat ahir se seguirà treballant durant les properes setmanes per aconseguir el màxim consens abans de dur-lo a aprovació inicial. Per saber-ne més detalls, podeu consultar la nota de premsa de l'Ajuntament de Barcelona.


 

Relacionats

Notícia

Els entorns de 155 centres educatius seran espais amb menys cotxes i, amb les actuacions previstes fins al 2022, es convertiran en llocs de trobada amb menys contaminació, més saludables i agradables. Les intervencions inclouen reduir el nombre de carrils i la velocitat de circulació, crear espais plaça amb elements de joc, reforçar la senyalització i instal·lar elements de seguretat. ​

Article

Així ho recull el Baròmetre semestral corresponent al mes de juliol de 2020, que s’ha elaborat a partir de 805 entrevistes telefòniques fetes entre el 3 i el 13 de juliol. El 94,7% dels enquestats veu positiu fomentar el transport públic, el 77,9% -vuit de cada deu- està d’acord amb l’ampliació de l’espai per vianants, i un 57,9% es mostra també partidari de construir més carrils bici.

Entrevista

Helena Vilardell és mestra, vicepresidenta d’Osona amb bici, i impulsora de Canvis en Cadena. Des d’aquesta última entitat ha contribuït a promoure el bicibús, una iniciativa de mobilitat sostenible i inclusiva adreçada al món escolar. En aquesta entrevista explica els beneficis d’aquesta fórmula de transport i aclareix algunes qüestions relatives a la seva implementació.

Butlletí