enllaç a Medi Ambient de la Diputació de Barcelona
enllaç a la portada enllaç a la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la sostenibilitat
cerca
Jordi Reig
cofundador de RS Tecnologia
'Proposem un triple estalvi: ecològic, econòmic i de temps'

RS Tecnologia neix l'any 1998 de la mà de Jordi Reig i Gina Soldevila. L'objectiu en aquella primera època era el tractament de superfícies, tant interiors com exteriors. L'experiència viscuda en aquesta primera etapa serveix perquè RS Tecnologia comenci a funcionar com a botiga de materials per al polit, important tecnologia italiana de Menghini & Bonfanti. El punt d'inflexió per a l'empresa comença l'any 2010, moment en què accepta el repte llançat pels arquitectes Herzog & de Meuron d'intentar trobar un paviment d'asfalt polit amb més prestacions que el convencional. A partir d'aquí RS tecnologia ha generat, des de Les Borges del Camp (Tarragona), una petita revolució en un material que cobreix milions i milions de metres quadrats arreu del món.

Formen part de la nostra sèrie Ecoemprenedors


Periodista
05-04-2014

'El nostre paviment d’asfalt polit és 100% reciclable, com tots els asfalts, però a més el nostre es pot fer amb asfalt 100% reciclat'

El vostre asfalt s'anuncia com a sostenible. Per què ho és? 
El nostre paviment d'asfalt polit és 100% reciclable, com tots els asfalts, però a més el nostre es pot fer amb asfalt 100% reciclat. De fet, per aconseguir-ho, hem hagut d'importar maquinària per reciclar asfalt in situ del Regne Unit ja que a Catalunya aquest servei encara no existia. A partir del paviment d'asfalt polit hem introduït un nou servei de reciclatge d'asfalt per al manteniment de la via pública.

 De què està fet aquest paviment d'asfalt i quines serien les seves prestacions més importants?
La base del paviment RS AsphaltPlus -aquest és el nom comercial- és l'asfalt en calent, com el de qualsevol carrer o carretera. A partir d'aquí RS Tecnologia ha desenvolupat tecnologia pròpia per al procés de polit i tractament químic per a millorar-ne les prestacions. RS AsphaltPlus és un paviment flexible, continu, impermeable, antilliscant i, com apuntava, 100% reciclable. El procés de polit deixa al descobert els àrids i el betum de la mescla, obrint un nou món en quant a disseny de mescla asfàltica en calent inexistent fins ara.

'Té unes característiques superiors als asfalts tradicionals, és totalment impermeable, amb més resistència a la tracció i capacitat antilliscant'

Iguala les prestacions dels asfalts existents o les supera?
El nostre paviment té unes característiques superiors als asfalts tradicionals degut als tractaments químics que hi realitzem, tant en superfície com en profunditat, fent-lo totalment impermeable, augmentant la resistència a la tracció i la capacitat antilliscant. Amb aquestes característiques el que tenim és un paviment d'altes prestacions, molt adequat per a pavimentar voreres, places, carrils bici, parcs, jardins o zones tramviàries. Una altra de les característiques que valorem molt és el baix nivell de manteniment que necessita, disminuint molt el cost, també, a llarg termini. Els tractaments químics augmenten significativament la vida útil de l'asfalt, a més de disminuir el manteniment necessari. I l'últim punt que ens agrada és la neteja de carrers. Amb el paviment d'asfalt polit la neteja és molt més ràpida i, per conseqüència, més econòmica.

Sembla que aquest asfalt és també molt més barat. Quin és el secret?
En primera instància per l'execució de l'obra, que és molt més ràpida que amb els paviments tradicionals. També afecta al preu el fet que l'asfalt és una matèria molt comú al nostre país i, com en tot, si l'oferta és elevada el preu baixa..

¿Estem davant d'un altre tipus d'asfalt més o realment d'un nou concepte de paviment? Quines implicacions pot tenir aquest nou concepte?
Fins ara, com a mínim a casa nostra, l'asfalt estava reservat només per a carrers i carreteres. El que hem aconseguit canviar nosaltres és que es pensi en l'asfalt per a altres zones, com places, voreres o passeigs. A nivell estètic el paviment d'asfalt polit és molt més bonic, ja que permet infinites combinacions entre diferents tipus d'àrids i betums de diferents colors. A més, com que en zones sense trànsit no hi ha limitacions normatives, podem jugar amb combinacions de diferents mides d'àrids que per a asfalts de carretera serien impossibles.

¿Com vàreu arribar a desenvolupar un asfalt amb aquestes característiques ¿Quin va ser el procés?
Tot comença fa 4 anys quan els arquitectes suïssos Herzog & de Meuron busquen algú perquè poleixi l'asfalt d'una obra de transformació urbanística molt important a Burgos. Aquests arquitectes es posen en contacte amb nosaltres i acceptem el repte encantats. Després de poques setmanes a peu d'obra ens vàrem adonar que allò que ens proposàvem no només era viable, sinó que tenia un munt de possibilitats. Els últims 4 anys hem combinat el treball a peu d'obra i al laboratori per a desenvolupar aquest paviment que ara estem llançant al mercat.

Abans de dedicar-vos a aquest producte, quina era la feina principal de l'empresa?
Abans de tot aquest canvi l'empresa es dedicava al tractament de tot tipus de paviments, així com a la fabricació i venda de material per al polit de superfícies, des d'eina diamantada fins a màquines de polir.

'Les perspectives a mitjà i llarg termini són immillorables, les sinergies que estem aconseguint amb administracions públiques i altres empreses, i el món que se’ns ha obert en el sector del reciclatge de l’asfalt'

¿Es pot dir que hi hagut un abans i un després gràcies a aquest producte pel que fa per exemple a facturació?
Tot i que a nivell de facturació encara no ho hem notat gaire, les perspectives a mitjà i llarg termini són immillorables, no només pel tema econòmic, que evidentment és molt important, sinó pel reconeixement a la feina ben feta, la bona acollida de les noves línies de negoci engegades, les sinergies que estem aconseguint amb administracions públiques i altres empreses, i el món que se'ns ha obert en el sector del reciclatge de l'asfalt. La resposta és un sí rotund, la nostra empresa no és la mateixa des de que hem creat el paviment RS AsphaltPlus.

Vosaltres només n'elaboreu la formulació però no el fabriqueu. Per què?  I on es fabrica?
A RS Tecnologia tenim molt clar que ens volem dedicar a allò que sabem fer bé, i deixar per als altres aquelles feines on no som especialistes. Nosaltres no som una empresa de fabricació d'asfalt, sinó que som una empresa de paviments. L'asfalt el fabriquen empreses col·laboradores que fa anys que s'hi dediquen i que tenen les instal·lacions adequades. De moment aquesta combinació ens està funcionant mot bé i ens agradaria que així fos per a molts anys.

¿En quins indrets s'ha instal·lat el nou asfalt i quin ha estat el seu comportament i la valoració que n'han fet els usuaris?
Fins al dia d'avui hem treballat, sobretot, al nord de la península Ibèrica. El paviment va néixer , com he dit, a Burgos, ciutat que compta amb uns 100.000 m2 del nostre paviment. A partir d'aquí es va produir un efecte crida que ens ha portat a Irún, Vitòria i Bilbao. A Catalunya, de moment, hem treballat a Falset, tot i que tenim importants projectes tancats a diverses ciutats, com per exemple a Sabadell. Aquest any treballarem molt a Catalunya, tot i que seguirem actius al nord de la península. Els usuaris del nostre paviment en fan una valoració molt positiva. És un paviment continu sense juntes, cosa que facilita el passeig de persones amb mobilitat reduïda, bicicletes, patins, cotxets de nadons, etc. A nivell estètic també té molt bona acollida, ja que cada ajuntament té tendència a personalitzar-lo i fer-se'l seu. El fet que el primer lloc on hem provat el paviment hagi sigut el nord de la península ens ha ajudat molt, ja que les condicions meteorològiques són més extremes. El comportament amb fred intens i amb calor extrema ha sigut molt bo. A dia d'avui encara no hem hagut de fer cap reparació enlloc.

'Nosaltres proposem reciclar l'asfalt que es llença a l'abocador i tornar-lo a posar a obra. Proposem un triple estalvi: ecològic, econòmic i de temps'

L'asfalt s'hauria de renovar més sovint del que es fa?  Suposo que en aquest sentit  veieu un camp immens per córrer
No és exactament així. L'asfalt s'ha de renovar, principalment, per dues raons. La primera és degut a un deteriorament amb el pas dels anys que en disminueix les seves principals característiques. La segona és degut a obres que s'han de dur a terme sense tenir res a veure amb l'asfalt (canalitzacions, canvi d'ubicació de mobiliari urbà,etc). És en aquest segon àmbit on hi veiem grans possibilitats, ja que aquest asfalt, fins a dia d'avui, es llença a l'abocador tot i estar nou. Nosaltres proposem reciclar aquest mateix asfalt i tornar-lo a posar a obra. Proposem un triple estalvi: ecològic, econòmic i de temps.

Heu patentat l'invent?
Doncs no. La raó és molt senzilla. Si hem de tenir un gabinet jurídic dedicat a controlar que ningú ens copiï a cap indret del món ens gastarem el que tenim i el que no. Preferim centrar tots els nostres esforços en seguir innovant, desenvolupant noves tecnologies i explicant el nostre producte. Si hi ha algú que ens copia doncs endavant, voldrà dir que el producte té bona sortida comercial i ens ajudarà a mantenir-nos sempre alerta.

Quins són ara mateix els vostres objectius més immediats?
Un cop finalitzada la fase de desenvolupament del producte, estem totalment centrats en la comunicació i la gestió comercial. Estem parlant constantment amb despatxos d'arquitectura, ajuntaments i administracions públiques supramunicipals. Un cop aquesta fase comenci a donar els seus fruits, ens posarem a treballar en l'execució de les obres que vagin sortint.

I a més llarg termini?
Seguir desenvolupant el paviment, millorant la maquinària i els tractament químics. I també donar molt més pes al paviment fet a partir d'asfalt reciclat i buscar mercats internacionals. Volem que el nostre paviment es col·loqui a tants països com sigui possible.