El trànsit és l'única font de partícules fines associada amb un menor desenvolupament cognitiu en nens

Un estudi liderat per investigadors del CREAL, centre aliat d'ISGlobal, aporta noves evidències sobre els efectes neurològics de la contaminació atmosfèrica a escolars
01/06/2016 - 18:58

Els investigadors de CREAL han trobat que el trànsit és l'única font de partícules fines que s'associa amb una reducció en el desenvolupament cognitiu, per tant, la reducció de la contaminació atmosfèrica procedent del trànsit a les escoles primàries pot tenir efectes molt beneficiosos sobre la cognició.

 

Un estudi dirigit per investigadors del CREAL, centre aliat d'ISGlobal, i publicat a la revista Environmental Health Perspectives ha explorat el paper que les fonts de matèria particulada de l'aire de les escoles tenen en el desenvolupament cognitiu.

Alguns estudis previs havien reportat una associació entre l'exposició a la contaminació de l'aire procedent del trànsit i un menor creixement en les capacitats d'aprenentatge. "No obstant això, s'ha investigat molt poc el paper en el desenvolupament cognitiu dels components de la matèria particulada (PM, per les sigles en anglès) o d'altres fonts diferents al trànsit", comenta Xavier Basagaña, investigador del CREAL i el primer autor de l'estudi.

Els investigadors de CREAL han trobat que el trànsit és l'única font de partícules fines que s'associa amb una reducció en el desenvolupament cognitiu. "Per tant, la reducció de la contaminació atmosfèrica procedent del trànsit a les escoles primàries pot tenir efectes molt beneficiosos sobre la cognició", conclou Jordi Sunyer, codirector d'CREAL i coordinador de l'estudi.

En l'estudi es va seguir a una cohort de 2.618 nens de 39 escoles de Barcelona, ​​amb una edat mitjana de 8,5 anys. Al llarg de quatre visites espaiades en el temps, els escolars van completar proves computeritzades per avaluar la memòria de treball, que és la funció executiva del cervell que tracta múltiples peces d'informació de forma transitòria, la memòria de treball superior, que és la que involucra processos més complexos, i la manca d'atenció. En paral·lel, els investigadors van mesurar la matèria particulada de menys de 2,5 micròmetres de diàmetre (PM2.5) tant a l'aula com al pati i al llarg de dues campanyes d'una setmana.

Els resultats de la investigació van mostrar que un increment de 4 microg/m3 de les PM2.5 a l'interior de les escoles a causa del trànsit proper es va associar amb reduccions del creixement anual del 22 % en el cas de la memòria de treball i del 30 % en la memòria de treball superior. Pel que fa a l'escala de manca d'atenció, les diferències al llarg d'un any van aconseguir el 11 %. "Cap de les altres fonts de PM2.5 es va associar amb efectes adversos sobre el desenvolupament cognitiu", conclou Xavier Basagaña.

Referència

Basagaña X, Esnaola M, Rivas I, Amato F, Alvarez-Pedrerol M, Forns J, López-Vicente M, Pujol J, Nieuwenhuijsen M, Querol X, Sunyer J. Neurodevelopmental Deceleration by Urban Fine Particles from Different Emission Sources: A Longitudinal Observational Study. Environ Health Perspect. 2016 Apr 29;124(5). [Epub ahead of print]


Categories: 

Relacionats

Notícia

El Pla de mobilitat urbana (PMU) és el full de ruta de les polítiques de mobilitat a Barcelona per als pròxims sis anys. Entre abril i juny hi haurà un període de debat amb una dotzena de trobades amb entitats per abordar aspectes concrets de la mobilitat, com l’accessibilitat, el gènere, la sostenibilitat i la mobilitat sanitària o l’escolar.

Article

La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge, Laia Bonet, ha mostrat a Brussel·les el compromís de Barcelona amb la millora de la qualitat de l’aire a la ciutat. Ha estat en el marc d’una reunió amb l’eurodiputat Javi López, ponent del Parlament Europeu per a la revisió de la Directiva de la qualitat de l’aire, i amb François Wakenhut, cap de la unitat de qualitat de l’aire de la Comissió Europea

Notícia

El Ple de l'Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda ha aprovat el nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) per al període 2023-2028. El PMUS tindrà una vigència de sis anys i planifica un total de 79 actuacions distribuïdes en dotze àmbits.

Butlletí